Måste banktillgodohavanden redovisas för make?

Har min make rätt att få veta hur mycket jag har på bankkonto där jag har pengar som jag ärvt efter min mor, hon skrev i testamentet att det skulle vara enskild egen dom?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ett äktenskap råder makarna över sin egen egendom och svarar för sina skulder (1 kap. 3 § Äktenskapsbalken [1987:230] [ÄktB]). Det innebär således att det inte föreligger någon skyldighet att redovisa sina tillgodohavanden eller skulder, då den andre maken inte har något med det att göra. Makarna ska vidare visa varandra trohet och hänsyn (1 kap. 2 § ÄktB). Det föreligger således ett lagstadgat krav att visa varandra respekt.

Det är inte förrän en eventuell skilsmässa som egendom behöver redovisas på grund av bodelning. Då är det emellertid makarnas giftorättsgods som ska redovisas och delas lika mellan makarna (10 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgods är den egendom som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Arv som är ställd som enskild egendom ingår således inte vid en eventuell bodelning (7 kap. 2 § 4 pt. ÄktB).

Sammantaget finns det ingen anledning för din make att behöva veta hur mycket arvet uppgått till. Även om det inte skulle varit enskild egendom föreligger ingen skyldighet för sig att visa dina banktillgodohavanden så länge ni är gifta. Vid en eventuell bodelning uppkommer vidare ingen skyldighet att inräkna egendomen, då den är ställd som enskild.

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare