FrågaPROCESSRÄTTDomstol29/03/2018

Måste beslut om åtalsunderlåtelse vinna laga kraft och inom vilken tid måste det överprövas?

Om en åklagare meddelar en "Underrättelse om beslut" där överskriften är "Åtal väcks inte". Är det någonting som måste vinna laga kraft och i så fall hur lång är den tiden för det. Om målsägaren vill överklaga detta beslut hur lång tid har han på sig för det och hur går det till?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Åtalsunderlåtelse innebär att brottet utreds, men att det varken blir åtaleller rättegång.Åtalsunderlåtelsehar samma verkan som en dom och brottet antecknas i belastningsregistret. En förutsättning för att ge åtalsunderlåtelseär att det står klart att ett brott har begåtts, oftast därför att den misstänkte har erkänt.

Åtalsunderlåtelse överklagas inte på vanlig väg, utan istället ska beslutet överprövas. Det innebär att beslutet inte måste vinna laga kraft först och det finns i princip inte någon bestämd tid inom vilken en begäran om överprövningska ske. Om det har gått lång tid mellan begäran om överprövningoch det beslut som begärs prövat kan dock detta medföra att ärendet inte prövas i sak. Begäran om överprövning ska vara skriftlig och skickas eller lämnas in till den åklagarkammare där beslutet har fattats.

Du kan läsa mer om överprövning på Åklagarmyndighetens hemsida här.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare