Måste butiker godkänna kontanter?

Hej

Jag undrar om butiker som inte tar emot kontanter.

Vad händer om jag låt säga ska köpa en tröja för 499:- och jag går till kassan för att betala. Den i kassan säger då att de inte tar kontanter. Om jag då lägger en 500 sedel på bänken synligt och inför ögonen på personen i kassan, tar tröjan och går ut. Kan man åka dit för något brott då? Jag har ju betalt, men de har inte gjort rätt för sig istället genom att ge kvitto och växel.

Tack för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln enligt Riksbankslagen är att alla är skyldiga att godta kontanter, men i Sverige råder avtalsfrihet vilket innebär att butiker kan välja att endast godkänna kortbetalningar. Det finns inte heller någon ensidig rätt att som konsument kräva att verksamheter tar emot kontanter, det är upp till dem att bestämma om de vill befatta sig med kontanter.

Det går att föreställa sig att butiker som har ett kontanthanteringssystem även har särskilda rutiner för hur kontanterna förvaras, hur de transporteras och försäkras m.m., så om vi har en verksamhet som i ditt exempel där man inte har kontanthantering så finns det inte något sätt för dem att bokföra försäljningen - det blir också svårt för dem att skriva ut kvitton om de inte har ett kassasystem som tar emot kontanter.

Att de inte gjort rätt för sig i ditt exempel stämmer alltså inte eftersom de har rätt att vägra ta emot kontanter (de kan ju varken skriva ut kvitto eller bokföra transaktionen om de inte upprättat system för kontanthantering), och att de inte kan ge växel beror ju på att de inte hanterar kontanter. Att 500-lappen är synlig på bänken förändrar inte detta eftersom de inte kan expediera köpet.

Sammanfattningsvis så har butiken inte gjort någonting fel i ditt exempel, och det vore oklokt att göra som du beskrev. Mitt råd är att istället handla i butiker som faktiskt hanterar kontanter så att de får dina pengar istället. Att hantera kontanter kostar pengar och utgör dessutom en risk, så om du vill se mer kontanthantering bör du stötta de verksamheter som använder dem.

Jag hoppas detta besvarar din fråga, tveka inte på att höra av dig till oss igen om jag varit otydlig eller om du kommer på fler funderingar.

Vänligen,

Aram ShokorRådgivare