FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/04/2022

Måste butiker ha öppet köp?

Jag köpte en tröja i en butik och ville lämna tillbaka den efter 9 dagar men de säger att det inte är möjligt och att de bara har 7 dagar öppet köp och bytesrätt. Har inte alla butiker skyldighet att ha 14 dagar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Alla butiker har rätt att själva bestämma hur många dagars öppet köp och bytesrätt de vill erbjuda, eller om de ens vill erbjuda den rätten. Detta eftersom det inte finns någon lag som reglerar detta.

Jag tror att du kanske tänker på rätten till 14 dagars ångerätt som finns i distansavtalslagen [DaL]. Enligt 2 kap. 10 § DaL har en konsument ångerrätt (öppet köp) i 14 dagar genom att meddela säljaren detta tydligt.

Distansavtalslagen är dock endast tillämplig vid distansavtal och avtal utanför affärslokaler (1 kap. 1 § DaL). Ett distansavtal är ett avtal som ingås inom säljarens organiserade system för att träffa avtal på distans, om kommunikationen utetslutande sker på distans (1 kap. 2 § DaL).

Det innebär mao. att om man köper en vara i en butik är denna lag inte tillämplig och därmed gäller inte den 14 dagars långa ångerrätten.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Nilufer NouriRådgivare