FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt07/07/2023

Måste delägarna till en lantbruksenhet utse en ställföreträdare?

Angående samägd lantbruksenhet Vi är 8 delägare till en fastighet och ska skriva ett samägandeavtal. Är det tvingande enligt lag (1989:31) om förvaltning av vissa samägda jordbruksfastigheter, att utse en ställföreträdare? Vad händer om vi inte utser en Ställföreträdare?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar om ni som delägare till en lantbruksenhet måste utse en ställföreträdare och vad som händer om ni inte gör det. I mitt svar kommer jag att använda mig av regler i lag om förvaltning av vissa samägda jordbruksfastigheter. Denna lag ska tillämpas i ert fall eftersom den fastighet ni delägare äger är taxerad som en lantbruksenhet samt ägs av minst tre gemensamt (se 1 § första stycket lag om förvaltning av vissa samägda jordbruksfastigheter).

Ni måste utse en ställföreträdare
Delägarna i fastigheten ska utse en ställföreträdare och valet ska sedan även anmälas till inskrivningsmyndigheten, för att det ska kunna antecknas i fastighetsregistret. Anmälan ska skrivas under av den valda ställföreträdaren och hen ska även lämna en försäkran om att bestämmelserna som följer av lagen har följts vid valet av ställföreträdare (se 2 § första stycket lag om förvaltning av vissa samägda jordbruksfastigheter). Ordet ”ska” i lagtexten innebär att det är tvingande för delägarna i fastigheten att utse en ställföreträdare.

I lagen nämns även att avtal som strider mot lagens bestämmelser är utan verkan (se 1 § andra stycket lag om förvaltning av vissa samägda jordbruksfastigheter). Därav kan ni såsom delägare inte heller avtala om att inte utse en ställföreträdare, eftersom det är tvingande enligt lagen att utse en sådan.

Om ni inte utser en ställföreträdare kan tingsrätten göra det
Om ni delägare inte väljer en ställföreträdare kommer ni inte heller att göra någon anmälan till inskrivningsmyndigheten. I det fall en sådan anmälan inte har gjorts ska tingsrätten förordna en ställföreträdare. Detta sker efter anmälan av myndighet eller delägare, men innan en ställföreträdare förordnas av tingsrätten ska ni delägare om möjligt få tillfälle att yttra er. Efter det att tingsrätten förordnat en ställföreträdare ska det anmälas till inskrivningsmyndigheten (se 2 § andra stycket lag om förvaltning av vissa samägda jordbruksfastigheter).

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Skulle du ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare