FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 13/07/2018

Måste det stå i anställningsavtalet att företaget omfattas av kollektivavtal?

Hej,

Om företaget omfattas av ett kollektivavtal måste det isåfall stå angivet i anställningsavtalet ? Min fråga ligger till grund för vilken uppsägningstid jag skulle ha under en provanställning som jag tänkt att avsluta.

För om jag tolkar rätt så har jag ingen uppsägningstid enligt LAS så länge det inte finns ngt kollektivavtal som säger annat. Vad jag kan se i mitt anställningsavtal står det inget om kollektivavtal. Sen under uppsägningstid står det endast "uppsägningstid efter prövotiden är 3 månader". Jag borde kunna gå på dagen i och med att det inte står om något kollektivavtal? Annars ska väl dem ha skrivit i anställningsavtalet att kollektivavtal finns? Kan man hänvisa till anställningsavtalet om att det inte står där om det skulle bli tjafs om uppsägningstiden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

En arbetsgivare kan bli bunden av ett kollektivavtal på två sätt. Antingen genom att själv ha ingått avtal med en arbetstagarorganisation (exempelvis Kommunal/Metall/Unionen), eller genom att vara medlem i en arbetsgivarorganisation som i sin tur har ingått kollektivavtal med en arbetstagarorganisation. I det senare fallet blir arbetsgivaren bunden av kollektivavtalet bara genom att vara medlem i en arbetsgivarorganisation som tecknat avtal.

Är arbetsgivaren bunden av ett kollektivavtal måste hen tillämpa kollektivavtalets bestämmelser på alla arbetstagare på arbetsplatsen. Alltså även på de arbetstagare som inte är medlemmar i det fackförbund som arbetsgivaren har tecknat kollektivavtalet med.

Jag utgår från att du inte är medlem i någon arbetsgivarorganisation (dvs att du inte är medlem i något fackförbund). Om din arbetsgivare är bunden av ett kollektivavtal, dvs företaget omfattas av ett kollektivavtal, är arbetsgivaren skyldig att tillämpa avtalets bestämmelser även på dig.

Måste det stå angivet i anställningsavtalet att företaget omfattas av ett kollektivavtal? Jag borde kunna gå på dagen eftersom det inte står någon om kollektivavtal i mitt anställningsavtal?
Det måste inte stå angivet i anställningsavtalet att företaget omfattas av något kollektivavtal. Det betyder att du inte heller kan hänvisa till anställningsavtalet (att det inte står något om något kollektivavtal) om det blir tjafs om uppsägningstiden.

Mellan dig och din arbetsgivare är det avtalsfrihet som gäller. Det betyder att det som står i ditt anställningsavtal gäller mellan er. Om det står i ditt anställningsavtal att uppsägningstiden är 3 månader så gäller det. Du kan alltså tyvärr inte gå på dagen eftersom att du är bunden av ditt anställningsavtal och vad som står däri.

Skulle det vara så att du och din arbetsgivare inte har avtalat om något specifikt (det finns alltså inte med i anställningsavtalet) så har kollektivavtalet "utfyllande verkan". Med andra ord har ditt anställningsavtal samma innehåll som kollektivavtalet om inte du och din arbetsgivare uttryckligen har kommit överens om annat.

Eftersom att en arbetsgivaren som är bunden av ett kollektivavtal är skyldig att tillämpa bestämmelserna däri på alla arbetstagare på arbetsplatsen oavsett, kommer arbetsgivaren troligtvis att se till att alla anställningsavtal stämmer överens med kollektivavtalet. Bryter arbetsgivaren mot kollektivavtalet måste hen betala skadestånd.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Linn GerhardssonRådgivare