Måste en skatta för ärvda aktier?

Min make har gått bort och bouppteckningen är klar så nu undrar jag om jag måste skatta för hans aktier och fonder nu när jag är ensam dödsbodelägare?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att utgå från bestämmelserna i inkomstskattelagen (1999:1229) för att besvara din fråga!

Som utgångspunkt inom arvsrätt är att egendom en fått i arv inte är skattepliktig. Således kommer du till en början inte vara tvungen att betala skatt för aktierna du fått i arv (8 kap. 2 § IL). Dock kommer du vara tvungen att betala skatt när du väljer att sälja aktierna, förutsatt att en kapitalvinst uppkommer vid försäljningen. Den skattemässiga vinsten eller förlusten kommer att räknas ut enligt kontinuitetsprincipen och du kommer att träda in i arvlåtarens skattemässiga situation. Ditt anskaffningsvärde för aktierna kommer därför vara samma som arvlåtaren hade vid köpet av aktierna (44 kap. 21 § IL). Beskattning sker sedan endast ifall värdet på aktierna ökat, alltså om en kapitalvinst uppkommit. Skattesatsen på kapitalvinster för privatpersoner är 30% (67 kap. 5 § IL).

Du kommer således vara tvungen att betala skatt på aktierna ifall du väljer att sälja dem och en kapitalvinst uppkommer. Men själva arvet av aktierna är inte skattepliktigt i sig.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare