Måste jag betala fakturan trots att jag inte har fått varan?

Hej!

Jag hade gjort ett köp i Media Markt. Dem sade att varan jag köpte fanns i lager, att dem skulle beställa in den till butiken och att det skulle ta cirka 3-5 arbetsdagar. När jag gjorde köpet så tog jag alternativet 'delbetalning'. Nu så har jag fått faktura för varan som jag inte har fått än.

Det har gått nu snart en månad sen jag gjorde köpet. Jag hade gått in i butiken efter en vecka och frågat när den kommer, dem sade att det skulle ta ytterligare 3-5 arbetsdagar. Jag ringde in till deras kundservice efter den tiden hade gått och han jag pratade med sade att han skulle lägga ett ärande så att dem skulle kontakta mig om vart varan är och när jag skulle få den. Han sade att jag skulle bli kontaktade inom 3 arbetsdagar. Jag har inte blivit kontakt och det har gått mer än en vecka nu.

Jag vill inte betala för en vara jag inte har fått än och sista betalnings datumet är 30-12-2021. Jag känner att jag har gjort allt jag behöver göra som kund för att få mer information om min vara men jag får inte rätt information från dem och det är frustrerande som kund att behöva gå igenom sånt här.

Vad kan/ska jag göra nu?

PS. Jag såg nu att det kan ta 30 dagar för er att svara på min fråga. Men jag vill ändå veta vad det är jag ska göra ifall det här händer igen i framtiden.

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis vill jag ursäkta att svaret har dröjt. Förhoppningsvis kommer mitt svar ändå att vara dig till hjälp för framtiden.

Jag tolkar din fråga som att du har gjort ett köp och undrar över om du måste betala fakturan trots att du inte har fått varan. Av din fråga framgår inte om du har ingått köpet i egenskap av näringsidkare (för ditt företags räkning) eller som konsument (privatperson). Jag kommer i mitt svar utgå ifrån att du har köpt varan som privatperson. Om jag har tolkat förutsättningarna i din fråga fel kan du komplettera informationen genom att kommentera nedan.

Reglerna om konsumentköp återfinns dels i konsumentköplagen (KköpL), dels i distansavtalslagen (DAL). Den sistnämnda lagen gäller om du exempelvis har köpt varan på nätet. Jag kommer i mitt svar att utgå ifrån den förstnämnda lagen. Det finns vissa medel som du kan använda dig utav om du inte har fått varan i tid. Jag kommer att behandla dessa under rubrikerna nedan.

Du behöver inte betala

Som utgångspunkt ska du betala i enlighet med vad du och säljaren har avtalat om när betalningen ska ske. Om tidpunkten för betalningen inte följer av avtalet ska du betala när säljaren begär det. Men som konsument är du aldrig skyldig att betala varan innan den har kommit dig till handa (36 § KköpL).

Tänk på att du måste meddela företaget om att du kommer hålla inne betalningen och skälen till detta. Eftersom du har köpt varan på kredit i form av delbetalning, behöver du meddela både Media Markt och kreditgivaren om att du tänker hålla inne betalningen. Jag skulle råda dig att göra detta skriftligen, exempelvis via mejl.

Säljaren är i dröjsmål

Om du har beställt en vara och företaget inte levererar den i tid kallas det för dröjsmål. Säljaren är i dröjsmål, om en vara inte avlämnas eller avlämnas för sent och det inte beror på köparen (9 § KköpL). Om säljaren är i dröjsmål får du hålla inne betalningen (10 § och 11 § KköpL). För dig innebär detta att Media Markt är i dröjsmål eftersom varan inte har levererats och du behöver inte betala fakturan även om fakturan kommit tidigare. Det fungerar som din säkerhet för att företaget ska leverera varan.

Skriv till Media Markt och kräv att de levererar varan

Förutom att hålla inne betalningen har du som konsument i första hand rätt att kräva att säljaren fullgör köpet och levererar varan till dig (12 § första stycket KköpL). Jag skulle råda dig att kontakta företaget och kräva att de levererar den försenade varan. När du kräver leverans kan du ge företaget en rimlig tilläggstid, alltså ett sista datum för när varan senast ska levereras. Tänk på att tiden som du ger företaget måste vara rimlig d.v.s. företaget ska ges ett visst rådrum för att vidta åtgärder för leverans.

Du kan ha rätt att häva köpet

I andra hand kan du ha rätt att häva köpet. En hävning betyder att köpet återgår d.v.s företaget behöver inte leverera varan och du behöver inte betala för den. För att du ska kunna häva köpet behöver du ha gett företaget en rimlig tilläggstid i samband med att du meddelade företaget om förseningen. Om företaget inte levererar varan inom tilläggstiden kan du kontakta företaget och häva köpet (13 § andra stycket KköpL). Det spelar ingen roll om företaget har svarat dig eller inte. Men du ska kunna visa att du har kontaktat företaget och ställt krav på leverans. Tänk på att kontakta företaget skriftligen när du häver köpet, exempelvis via mejl.

Om företaget meddelar dig att de inte kommer kunna leverera varan inom tilläggstiden eller att de inte kan leverera alls, kan du kräva att få häva köpet direkt (13 § andra stycket KköpL).

Om du får betalningskrav

Ibland får man betalningskrav t.ex. en faktura, trots att man inte har fått varan. Du behöver inte betala för en vara som inte har levererats. Har du fått ett felaktigt betalningskrav behöver du bestrida det. Detta gör du genom att meddela företaget om att du inte kommer betala och skälen till detta.

Tänk på att du behöver kunna visa att du har hävt köpet på rätt grunder innan du bestrider en faktura. Du behöver alltså kunna visa att du har kontaktat företaget, krävt leverans inom en rimlig tid och slutligen meddelat att du häver köpet. Det är därför viktigt att all kontakt som sker med företaget görs skriftligen.

Sammanfattning

Eftersom varan inte har levererats inom utlovad tid kan du kräva att företaget ska leverera varan inom en rimlig tid. Du har rätt att hålla inne betalningen tills du har fått varan. Om företaget inte levererar varan inom tilläggstiden kan du häva köpet. I en sådan situation återgår köpet och du behöver inte betala. Du kan åberopa samma argument och hänvisningar till lagen som jag har gjort ovan. Om du trots allt ändå skulle få betalningskrav behöver du kontakta företaget och visa att du dels har krävt leverans inom en rimlig tid, dels att du har hävt köpet. Om du inte når en lösning med företaget kan du vända dig till konsumentombudsmannen eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar

Diana StanisavljevicRådgivare