Måste jag betala för avhjälpande av fel?

Hej! Vi har fått ett elarbete utfört i stugan. Vi betalade för utfört arbete men märkte senare att saker inte fungerade som det skulle. Vi kontaktade företaget och de sa att de skulle ordna felet. Vi bad dem samtidigt kolla varför utelampan inte fungerade, dvs ett tilläggsjobb. Företaget åkte till stugan två gånger utan att felet åtgärdades, men efter tredje gången blev vi nöjda. Nu har vi fått en räkning på 5000kr där vi bland annat fått betala för tre framkörningar a 500/ gång. Vi anser att företaget bara åtgärdat det ursprungliga felet och sett till att utebelysningen fungerar. Står inte på fakturan vad de gjort och att vi ska betala för diverse material. Vad vet vi inte. Vi har mailat och ringt men inte fått respons. Vad kan vi göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Nedanstående resonemang baseras på antagandet att ni köpt tjänsten som privatpersoner. Jag identifierar två separata rättsliga frågor: Huruvida företaget kan kräva att ni betalar för deras åtgärdande av det felaktigt utförda arbetet (1) samt huruvida företaget kan kräva att ni betalar för extraarbetet med utebelysningen. Eftersom frågan rör arbete på en stuga (tjänst på fast egendom) är konsumenttjänstlagen (KtjL) tillämplig (KtjL 1§).

Avseende det felaktigt utförda arbetet

Då saker ''inte fungerade som de skulle'' uppfattar jag frågan som att företaget utfört tjänsten felaktigt (KtjL 9 §). När en tjänst är utförd felaktigt har ni som konsumenter rätt att reklamera tjänsten enligt KtjL 17§. Eftersom arbetet i denna del redan varit utfört (och betalat för) handlar det alltså inte om ett köp av ny tjänst utan en reklamation av en redan utförd tjänst.

Enligt KtjL 20§ har ni rätt att kräva att firman åtgärdar de fel det rör sig om. Enligt 20 § 4 st. ska avhjälpandet dessutom ske utan kostnad för er som konsumenter. Detta innebär att alla kostnader som uppstått i samband med åtgärdandet av felet ska bäras av firman, inte er. De får således inte kräva er på ersättning för det åtgärdsarbete som utförts i detta avseende.

Avseende tilläggsarbetet

Som du beskrivit läget i din fråga har ni även avtalat om ett tilläggsjobb (avseende utelampan). Eftersom detta arbete inte härrör till reklamationen av det först utförda arbetet så finns det inget hinder för företaget att kräva betalt för sitt utförda arbete. Här får företaget emellertid bara kräva betalning för arbetet avseende utelampan. Då jag inte har tillgång till fakturan är det svårt för mig att utreda vilka kostnader som faktiskt går att härleda ur detta arbete. Jag bedömer det dock som högst osannolikt att ett jobb av sådan karaktär skulle kräva 3 separata utkörningar eller på andra sätt medföra kostnader om 5'000 kr.

Slutsats

Fakturan ni fått känns inte skälig. Bolaget får inte ta betalt för det arbete det vidtagit för att åtgärda felen i det arbete ni sedan tidigare betalat för. Mitt råd till er är att kontakta bolaget igen och informera det om att åtgärdande av fel inom reklamationsrätten ska ske utan kostnad för er. Begär en tydligare faktura avseende tilläggsarbetet och var uppmärksam på att fakturan stämmer överens om vad ni avtalat innan avseende kostnader etc (om de sagt att tilläggsarbetet skulle vara gratis så ska det vara gratis, om de inte uppgett ett pris så ska priset vara skäligt).

Hoppas mitt svar gav dig klarhet i frågan, om inte är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Vänligen,

Alexander VallgrenRådgivare