Måste jag betala hyra under uppsägningstiden?

Hej! Jag har sagt upp min hyresavtal. Jag har 3 månader uppsägningstid. Efter att jag har sagt upp lägenheten, så har hyresvärden bestämt sig för att sälja lägenheten och vill inte hyra ut den mer till någon annan. Jag har hittat en annan lägenhet och jag kommer att få flytta tidigare än trä månader. Måste jag ändå betala hyran under uppsägningstiden om han vill sälja lägenheten?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

En hyresgäst är skyldig att betala hyra så länge som hyrestiden pågår. Hyrestiden och hyresavtalet upphör att gälla när uppsägningstiden har gått ut, det innebär att en hyresgäst är skyldig att betala hyra till dess att uppsägningstiden har löpts ut. Det gäller oavsett om hyresgästen bor kvar i bostaden under uppsägningstiden eller om han eller hon flyttar ut ur innan hyrestiden har löpt ut. Skyldigheten att betala hyra påverkas inte heller av att hyresvärden tänker sälja lägenheten efteråt.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare