FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/03/2021

Måste jag betala mer än överenskommet?

Hej! Min son och hans kompis bodde på ett vandrarhem i början på juli 2020. Innan de checkade in frågade de om pris, de sa då att det skulle kosta 1500/natt. De bodde i 2 nätter. När de checkar ut säger de att sonen ska betala över 8400 kr. Detta går han inte med på då det var sagt 3000kr. Han betalar ändå 5000kr för att slippa bråk. Nu har det kommit en faktura på drygt 3500kr, det belopp som enligt vandrarhemmet överstiger 5000 kr. Fakturan är inte specificerad, endast belopp och det datum de checkade in, samt att han betalade 5000kr på plats. Inget om vilket slags boende, pris per natt, utcheckning eller så. Sonen anser att detta inte är något han ska betala, då de fick muntligt att det skulle kosta 3000kr, samt att han visade god vilja och ändå betalade 5000kr. Hur bör vi göra nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I Sverige råder avtalsfrihet, vilket innebär att huvudregeln är att vem som helst får ingå avtal med vem som helst, med valfritt innehåll. Dessa avtal ska hållas, enligt principen om pacta sunt servanda. I din sons fall har vandrarhemmet tillhandahållit en tjänst i form av boende och detta mot ersättning. Så långt inga problem. Om det är så som du säger, att en företrädare för vandrarhemmet sagt att priset är 1 500 kr per natt, är han förstås inte skyldig mer än 3 000 kr. Det verkar alltså som att deras anspråk saknar grund. Det finns förstås en liten risk för att priset som angavs gällde per person och natt, men mig veterligen är det mycket ovanligt att sätta priset på det sättet. Andra faktorer som kan spela in är information om priset har nått din son på andra sätt, som exempelvis via vandrarhemmets hemsida eller skyltning, men det bör inte spela någon roll om receptionisten eller liknande har sagt "1 500 kr per natt". Jag antar förstås också att din son/hans kompis inte har förstört egendom på vandrarhemmet, eftersom de i sådana fall kan vara skadeståndsskyldiga.

Mitt råd är att följaktligen att ni inte ska betala (det verkar snarare som att ni har grund för att kräva vandrarhemmet på 2 000 kr). Risken finns förstås att vandrarhemmet väljer att stämma er, men med tanke på det lilla beloppet är det osannolikt. Jag kan inte uttala mig om hur domstolen skulle bedöma saken, men med den information som du gett mig bör vandrarhemmets talan inte bifallas. En faktor som spelar in är att det är käranden (i det fallet vandrarhemmet) som har bevisbördan inledningsvis. Det innebär att de ska visa att din son är skyldig dem 3 500 kr. Om de inte lyckas med det, behöver din son inte lyfta ett finger för att undgå att bli ersättningsskyldig. Om de lyckas med det får din son chansen att motbevisa dem.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Fredrik AnstrinRådgivare