Måste jag betala ränta på en preskriberad fordran?

Hej. Om en skuld på trafikförsäkringsföreningen är preskriberad måste jag betala räntan på den ändå

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om huruvida man måste betala ränta på en preskriberad fordran eller inte. I mitt svar nedan kommer jag att utgå från preskriptionslagen (PreskL). Jag kommer dessutom utgå från att fordran faktiskt är preskriberad. Du kan läsa mer om preskriptionstid och preskriptionsavbrott här

När en fordran preskriberas förlorar borgenären sin rätt att kräva ut sin fordran (8 § första stycket PreskL). I detta fall handlar det om att borgenären inte längre kan kräva betalt från dig. Preskriptionen omfattar såväl huvudfordran som eventuell räntefordran (8 § andra stycket PreskL). Det innebär alltså att du inte måste betala räntan på en fordran som preskriberats.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare