Måste jag betala tillbaka handpenning om köparen ångrar sig?

Jag har sålt en kattunge via blocket. och i annonsen skrev jag att handpenning på 1000 kr betalas men vid ånger återbetalas dom inte.

Nu kräver köparen som dragit sig ur handpenningen tillbaka.

jag är privat person och inget tingnings avtal skrevs.

Med vänlig hälsning L

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du skriver att du nämnt i annonsen att handpenning inte betalas tillbaka vid ånger. Om köparen redan erlagt handpenningen, får du därför behålla handpenningen trots att köparen inte längre är intresserad, se NJA 1974 s 526 punkterna 17-20. Handpenning fungerar som en säkerhet för att köpet ska genomföras. Om köparen i samband med erläggningen av handpenningen anger sina krav och du där och då accepterar det, men senare inte kan fullfölja vad du lovat, är du skyldig att betala tillbaka handpenningen enligt 36 § Avtalslagen.

Men det låter dock som att ni inte varit överens om något särskilt gällande handpenningen, därför är det din annons som gäller d.v.s. köparen har ej rätt till återbetalning av handpenning.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare