FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt08/09/2018

Måste jag hämta mitt barn hos pappan eller finns det rätt till annan plats?

Hej jag har enskild vårdnad på 5 åring. Har haft barnet hela tiden. Pappan försökte via sms samtal tvinga mig till abort. Successivt har pappan haft umgänge med min hjälp. Nu torsdag till måndag varannan vecka. Jag har uppmuntrat detta men gått till överdrift för jag själv har mått dåligt av hans dominans. Pekpinnar leta fel o brister hos mig o även letar sjukdomar på barnet. Han tar honom till läkare då o då.

Nu försöker han hota med advokat och säga att han tänker flytta barnet till hans ort 5 mil bort. Jag vågar inte ge honom mer dagar med barnet. Han vägrar mötas upp på neutral mark när jag ska hämta vårt barn. Han hämtar på sonens ort. Jag blir tvingad att åka hem till honom mot min vilja.

Sms från honom barnet hämtas hos mig hedanefter.

Han har tex skickat film på barnet när han cyklar på hans ort. Skrev att han cyklar på sin nya skola.

Kan jag hitta någon lagtext där det står att jag inte måste åka hem och hämta?

Jag erbjuder 3 km länge bort på macken men han vägrar. Han är svartsjuk och avundsjuk. Han påstår också att barnet inte har något betydande liv där han vuxit upp.

Jag har alltid ont i magen vid träffar sms telefonsamtal. Han talar om för mig hur jag ska leva mitt liv. Tex skaffa mig en övernattningslägenhet på hans ort. Jag vill slippa hämta mitt barn hos honom. Vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

De regler som gäller för vårdnadshavare och föräldrar finns i föräldrabalken (FB). Vad som gäller för vårdnad, boende och umgänge regleras i 6 kap. föräldrabalken. Jag kommer i mitt svar att redogöra för vilka rättigheter som finns när det gäller umgänge och avsluta med råd om vad du kan göra.

Pappan har inte en uteslutande rätt till umgänge, det är barnet som har rätt till umgänge

När det gäller umgänge har inte en förälder en ovillkorlig rätt att umgås med sitt barn, tvärtom utgår lagstiftaren från att det är barnet som har rätt att umgås med föräldern. Vid beslut om vårdnad, boende och umgänge ska det alltid utgås från barnets bästa. Då ska bland annat beaktas barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna (6 kap. 2 a § FB).

Barnet har rätt till umgänge med den förälder det inte bor med, i detta fallet som jag förstår det, pappan. Ni har som föräldrar ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt som möjligt tillgodoses (6 kap. 15 § FB). Detta innebär i grund och botten att ert barn dels har rätt att umgås med sin pappa, dels att såväl du som pappan gemensamt ska se till att er dotter har ett umgänge med honom.

En förälder som vill umgås med sitt barn kan begära att rätten beslutar om umgänge (6 kap. 15 a § FB). Likväl kan en förälder begära att rätten ska besluta vem av föräldrarna barnet ska bo med (6 kap. 14 a § FB) eller om en ändring i vårdnaden (6 kap. 5 § första stycket FB).

Lagen uttrycker inte var hämtning och lämning ska ske

Det finns i lagen ingen bestämmelse som uttrycker att hämtning och lämning ska ske i hemmet. Grundtanken enligt föräldrabalken är att utgångspunkten är barnets bästa och att föräldrarna ska samarbeta kring bland annat umgänge.

Det innebär att pappan i sig inte kan begära att barnet måste hämtas och lämnas hos honom så länge du samarbetar så det finns ett fungerande umgänge. Likväl kan han inte begära att du ska skaffa en övernattningslägenhet på orten han bor på.

Du kan vända dig till familjerätten som en första åtgärd

Det första du bör göra om ni inte kan enas om umgänge, vårdnad eller boende är att du vänder dig till familjerättsenheten i din kommun. Familjerätten är, trots dess titel, inte en domstol. Familjerätten lyder under socialtjänsten och bistår bland annat med rådgivning om vårdnad, boende och umgänge samt det finns en möjlighet till samarbetssamtal. Samarbetssamtal är frivilliga, om pappan går med på det kan ni träffas för sådana samtal. Med hjälp av familjerätten kan ni även avtala om hur umgänget ska se ut framöver. Ett sådant avtal, om det är skriftligt och godkänt av socialnämnden, är lika giltigt som en dom från en domstol. I avtalet kan ni avtala om att hämtning och lämning ska ske på annan plats. Vissa föräldrar har hämtning och lämning på skola/dagis exempelvis. För att få kontakt med familjerätten kan du ringa till kommunens växel och be om att bli kopplad till rätt avdelning.

Kan ni inte enas i samarbetssamtal, eller pappan inte vill delta, kan det hända att han vänder sig till domstol för att begära en förändring i umgänge eller vårdnad. Ha dock i åtanke att det inte per automatik innebär att domstolen kommer att besluta om en ändring i vårdnaden. Skulle han vända sig till domstol för beslut om umgänge kan det vara en fördel för dig på ett sätt. Dels motsätter du dig inte umgänge idag, dels kan det i beslutet bestämmas vart hämtning/lämning ska ske. Kanske kan du den vägen få till stånd ett beslut om att inte hämta hos honom.

Om pappan stämmer dig eller du vill att någon tittar mer konkret på ditt ärende rekommenderar jag att du anlitar en jurist som företräder dig. För ändamålet kan jag varmt rekommendera att du bokar tid med någon av våra duktiga och erfarna jurister hos Lawline. Ofta går det att använda rättsskyddet i din hemförsäkring i familjerättsliga tvister, vår jurist hjälper dig att söka ersättning om det blir aktuellt.

Som svar på din fråga så kan pappan begära en ändring av vårdnaden. Det är dock inte säkert att en ändring sker bara för att han begär det. Det finns ingen lag som reglerar var hämtning och lämning ska ske vid umgänge. Mitt råd till dig att är att i första hand vända dig till familjerätten för att den vägen komma överens om en lösning som fungerar för både dig, pappan och ert barn.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare