FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet12/10/2021

Måste jag såga ner grenar som växer in på min grannes tomt?

Jag har en granne som påstår att det är min skyldighet att såga ner grenar som växer in på hennes tomt.

Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om en rot eller gren tränger in på en fastighet och om det medför olägenhet för fastighetens ägare får denne – alltså ägaren till fastigheten där grenen växt in på – ta bort roten eller grenen. Du som ägare av trädet måste dock få möjlighet att själv göra detta, om åtgärden att såga ner grenen kan tänkas medföra skada av betydelse för dig. (Jordabalken 3 kap. 2 §).

Sammanfattningsvis har du alltså ingen skyldighet att såga ner grenarna som växer in på din grannes tomt. Hon får dock göra detta, förutsatt att grenarna medför olägenhet för henne. Det framgår inte av din fråga hur det ser ut i det givna scenariot och jag kan därför inte besvara frågan om din granne har rätt att göra det själv. Du har i vart fall ingen skyldighet att göra detta.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Olof FunkeRådgivare