Måste jag skatta för pengar jag tjänar när jag säljer mina gamla kläder?

Kan Skatteverket kräva pengar ifrån mig för att jag säljer kläder ifrån min egna garderob? Som jag har köpt i butiken? Låter inte alls rimligt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige är fysiska personer, som är bosatta i landet skatteskyldiga för alla sina inkomster. (1 kap. 3 §, 3 kap. 3 §, 3 kap. 8 § inkomstskattelagen (IL)). Det finns tre olika inkomstslag i Sverige som är relevanta för frågan om skatt: inkomster på grund av tjänst, inkomster på grund av näringsverksamhet och inkomstslaget kapital. Jag gör ett antagande att du inte säljer dina gamla privata kläder på ett sätt som klassas som näringsverksamhet (förenklat sagt eget företag) och därför blir det sistnämnda inkomstslaget relevant för att besvara din fråga.

Vad som ryms inom inkomstslaget kapital är bland annat inkomster på grund av vinst vid försäljning av tillgångar, tex försäljning av kläder, vilket teoretiskt sett betyder att du ska skatta för inkomsten. Enligt 52 kap. 2 § IL ska dock den skatteskyldige endast ta upp inkomst av försäljning av personliga tillgångar (tex kläder) till beskattning till den del inkomsten för beskattningsåret sammanlagt överstiger 50 000 kronor. Detta betyder att du måste skatta om du tjänat mer än 50 000 på ett år på att sälja dina kläder, och då endast för den delen som överstiger den summan.

Hoppas du är nöjd med ditt svara, annars är du välkommen att ställa en nya fråga till oss på Lawline!

Vänligen,

Frida DeivardRådgivare