FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis25/06/2023

Måste man legitimera sig ute för polisen?

Hej, Jag var ute och polisen kom fram till mig och frågade om mitt namn och personnummer. Jag vill veta om jag har rätt att inte behöva ge mitt namn o personnummer till polisen ute? Om jg skulle vägra de här vad skulle hända då?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det föreligger ingen allmän skyldighet att uppge sitt personnummer till polisen när man befinner sig på en allmän plats. Skulle polisen däremot ha en särskild anledning att misstänka att du är skyldig till ett brott eller är efterlyst av någon anledning så kan de omhänderta dig ifall du vägrar att uppge namn och personnummer (14 § polislagen). Skulle du i framtiden få frågan igen, behöver du alltså endast uppge namn och personnummer om du misstänks för ett brott. Om du misstänks för ett brott och vägrar legitimera dig, kan polisen omhänderta dig och sedan försöka identifiera dig.

Vänliga hälsningar,

Siva ArifRådgivare