FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt24/08/2022

Måste man rösta själv bakom valskärmen?

Hej! Idag den 24/8 skulle jag förrösta till valet. Då gick jag och min syster in i samma ”valbås” och la i våra val i våra kuvert, då det var sån kö och vi röstar ändå på olika så vi brydde oss inte/påverka inte varann, utan gjorde det endast för att det skulle gå fortare. Hur som, då ber oss tanten där att en av oss få gå ur för att man inte får stå två stycken i valbåset, samt jag förklarar att vi är systrar, och inte bryr oss, påverkas inte av varann. Hon säger då att detta är en lag att man inte får stå två i samma valbås, vilket jag aldrig hört. Så jag undrar, är detta en lag?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen som röstmottagaren hänvisade till kallas Vallag (2005:837).

Det framgår enl. 7 kap. 3§ Vallagen att varje väljare ska vara ensam bakom valskärmen såvida väljare, på grund av funktionsnedsättning eller liknande, inte kan göra i ordning sin egna röst själv.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Tom JendbroRådgivare