Måste man specificera egendom i ett äktenskapsförord?

Hej

Jag och min man har skrivit äktenskapförord att allt jag äger är min och allt han äger är hans. Nu tänker jag köpa en lägenhet själv. Om vi skiljer oss på framtiden kommer han att dela med mig mina pengar eller min lägenhet ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar "köpa en lägenhet" som att lägenheten du tänker köpa är en bostadsrätt eller en ägarlägenhet.

Äktenskapsförord
Äktenskapsförord stadgas i 7 kap. 3 § äktenskapsbalken (ÄktB). Där står att äktenskapsförord kan gälla för specifik utpekad egendom, men det kan också gälla för all egendom som tillhör en make. Med egendom omfattas bl.a. pengar, bostadsrätter och ägarlägenheter. Ett äktenskapsförord kan också gälla för egendom som maken i framtiden kommer att äga. För att egendom ska bli enskild behöver den alltså inte specificeras. Jag förstår ert äktenskapsförord vara av nyss beskrivna slag – alltså att någon egendom inte är specificerad: "allt jag äger är mitt och allt han äger är hans".

Äktenskapsförord i ditt fall
Du nämner inget om att framtida egendom omfattas av ert äktenskapsförord – exempelvis lägenheten du tänker köpa. För säkerhets skull så kan ni uppdatera ert äktenskapsförord att omfatta även egendom som någon av er kommer att äga i framtiden. Ni bör också kunna lägga till – för säkerhets skull – att den specifika lägenheten ska vara din enskilda egendom, samtidigt som ni låter all annan egendom vara ospecificerad. Specificerar ni lägenheten så är det tydligt att den är din enskilda egendom. Kom ihåg att ett uppdaterat äktenskapsförord behöver registreras hos Skatteverket för att vara giltigt, 7 kap. 3 § ÄktB.

Om ni skulle skilja er så kommer er enskilda egendom inte tas med i bodelningen, 9 kap. 1 § ÄktB. Alltså kommer ni inte behöva dela på det som är enskild egendom enligt äktenskapsförordet.

Jag rekommenderar dig att skicka din fråga i ett mail till Skatteverket. De kanske kan ge dig en fingervisning om hur du och din make ska gå tillväga. Det skadar ju inte att fråga.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Johan EkstrandRådgivare