Måste man uppge att ett foto är redigerat?

Ett lokalt politiskt parti publicerar en bild över ett antal medlemmar på sin hemsida. En medlem lämnar sedan partiet och vill inte att det ska förekomma bilder på hen på partiets sida. Partiet fotoshoppar bilden och tar bort hen och flyttar en annan person på bilden till platsen där den borttagna personen stod. Det finns ingen angivelse om att bilden är photoshoppad på partiets hemsida.

Är detta lagligt?

Bilden är tagen av en person som inte har några upphovsrättsliga krav på bilden och med den borttagna personens mobiltelefon.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fotografier och upphovsrätt

När någon tar en fotografi så kan bilden skyddas genom upphovsrätt (1 § URL) eller fotorätt (49a § URL). För att få upphovsrätt så krävs det att bilden måste uppnå verkshöjd. Verkshöjd innebär att verket ska ha särprägel och påvisar individualitet och självständighet och är resultatet av upphovsmannens egna intellektuella skapande. Även om ett foto inte uppnår verkshöjd så är alla fotografiska bilder skyddade med en fotorätt enligt 49 a § URL

Det spelar ingen roll vems utrustning man använde för att ta bilden utan det är den som tar foto som har upphovsrätt till denna. Det spelar alltså ingen roll vems mobiltelefon man använde för att ta bilden.

Upphovsrätt till ett verk består av två delar dels en ekonomisk del och dels en ideell del. Den ideella rätten beskrivs i 3 § URL som att man har rätt att bli namngiven som upphovsman till bilden och att man har rätt att motsätta sig förändringar av bilden eller att bilden används på ett sätt som skulle kunna anses vara kränkande.

Den ekonomiska rätten beskrivs i 2 § URL som ett skydd mot att verket kopieras eller sprids, visas eller görs tillgängligt för allmänheten utan tillstånd.

Man kan överlåta sin ekonomiska rätt och välja att avstå från sin ideella rätt om man exempelvis inte vill bli namngiven som skapare av ett verk.

Även fast andra personer syns på bilden så har de inte någon rätt till bilden. Däremot så är ett foto på en person att se som en personuppgift och för detta finns det regler i GDPR om hur personuppgifter ska behandlas. GDPR blir tillämplig om du avser att publicera bilden där många har möjlighet att ta del av den exempelvis på öppna sociala medier. GDPR gäller dock inte för foton som tas enbart för privat bruk. Man bör alltså ha folks samtycke innan man lägger ut bilder på dem.

Redigera ett foto

Du beskriver i ditt fall att bilden har blivit redigerad. Det finns inget krav på att man måste ange att en bild är redigerad före den publiceras. Däremot så får man inte ändra på en bild utan upphovsmannens tillstånd då detta är ett intrång i den ideella rätten.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Amanda RydbergRådgivare