FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt12/09/2018

Måste min 15-åring träffa sin pappa? Hur går processen till vid en tvist?

Hej. Har försökt bilda mig en uppfattning om kommande process men ej lyckats. Kortfattat, jag har haft ensam vårdnad i 15 år, den biologiska fadern har aldrig visat intresse för att vara delaktig. Nu, efter exakt 15 år, har han bestämt sig att nyttja sin umgängesrätt och har bokat tid hos Familjerätten. Jag har tackat ja till möte där och väntar nu på kallelse. Han har uttryckt klart och tydligt att om jag inte går med på att han ska träffa min dotter så tar han det vidare till Tingsrätten. Min dotter är väldigt tydlig med att hon kommer att vägra. Vad händer då? Hur går processen till? Hur brukar det sluta i sådana här fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

De regler som gäller för vårdnadshavare och föräldrar finns i föräldrabalken (FB). Vad som gäller för vårdnad, boende och umgänge regleras i 6 kap. föräldrabalken. Jag kommer i mitt svar att redogöra för vilka rättigheter som finns när det gäller umgänge och avsluta med råd om vad du kan göra.

Vilka rättigheter har pappan att träffa er dotter?

När det gäller umgänge har inte en förälder en ovillkorlig rätt att umgås med sitt barn, tvärtom utgår lagstiftaren från att det är barnet som har rätt att umgås med föräldern. Vid beslut om vårdnad, boende och umgänge ska det alltid utgås från barnets bästa. Då ska bland annat beaktas barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna (6 kap. 2 a § FB).

Barnet har rätt till umgänge med den förälder det inte bor med, i detta fallet som jag förstår det, pappan. Ni har som föräldrar ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt som möjligt tillgodoses (6 kap. 15 § FB). Detta innebär i grund och botten att er dotter dels har rätt att umgås med sin pappa, dels att såväl du som pappan gemensamt ska se till att er dotter har ett umgänge med honom. En förälder som vill umgås med sitt barn kan begära att rätten beslutar om umgänge (6 kap. 15 a § FB). Även om det inte är föräldern som har rätt att umgås med sitt barn, finns det ändock en tanke att det oftast är till barnets bästa att ha ett umgänge med den förälder det inte lever med.

När får er dotter själva bestämma över umgänge eller boende?

Det finns ingen lagstadgad ålder i vilken då ett barn själv får bestämma om umgänge eller boende. Det finns praxis i en del domar som har grundat en tanke om att barnet har en rättighet att bestämma själv när det har fyllt tolv år. Det är dock ingen utskriven rättighet, utan bara något som kan användas som en utgångspunkt. Istället är det, som ovan redogjort för, att alla beslut ska fattas med utgångspunkt i principen om barnets bästa (6 kap. 2 a § första stycket FB). Principen om barnets bästa innebär bland annat att man ska beakta barnets egen vilja i takt med dess ålder och mognad (6 kap. 2 a § tredje stycket FB). Det innebär att större hänsyn tas till vad barnet vill själv ju äldre och mognare det är. Total bestämmanderätt får barnet först när det blir myndigt, däremot är er dotter 15 år varför det kommer att beaktas i förhållandevis stor utsträckning vad hon själv vill.

Ett möte i familjerätten är bra som en första åtgärd

Familjerätten är, trots dess titel, inte en domstol. Familjerätten lyder under socialtjänsten och bistår bland annat med rådgivning om vårdnad, boende och umgänge samt det finns en möjlighet till samarbetssamtal. Samarbetssamtal är som du nog förstått frivilliga, men min erfarenhet är att det är en god idé att delta i sådana. Dels kan samarbetssamtal falla väl ut och du och pappan kan kanske komma fram till en lösning som fungerar både för er och er dotter, dels kommer domstolen vid en förhandling att föreslå att ni ska delta i samarbetssamtal varför det kan vara en god idé att redan ha provat på det.

Pappan kan begära umgänge via domstol

Kan ni inte enas i samarbetssamtal är det möjligt att pappan vänder sig till domstol för att begära umgänge med er dotter. Det normala förfarandet vid en familjerättslig tvist är att era ombud kommer att föra en korrespondens sinsemellan. Hans ombud med krav om umgänge och ditt ombud med den inställning du har. Kan ni inte enas i det kommer ni att kallas till en muntlig förhandling tillsammans med era ombud och domare. Inför den muntliga förhandlingen brukar domstolen begära in ett snabbyttrande från familjerätten/socialtjänsten vari det kan ske intervjuer med både dig, pappan och er dotter om situationen.

Under den muntliga förhandlingen kommer det ni begär att gås igenom och rätten kommer dels att föreslå att ni ska delta i samarbetssamtal, dels arbeta för att ni gemensamt ska komma fram till en lösning. Domstolen vill normalt sett inte ingripa och bestämma över umgänge m.m. utan det är ofta bättre om parterna gemensamt kan komma fram till en lösning som fungerar för alla. Kan ni inte komma överens går tvisten vidare till att i slutändan avgöras i domstol vid senare tillfälle. Inför domstolsförhandlingen har domstolen en utredningsskyldighet vari det kommer utredas hemförhållanden, i vissa fall pratas med skola (nu är er dotter ganska stor så det är inte säkert) – domstolen kommer helt enkelt att utreda vad som är till barnets bästa.

Varje fall, varje barn och varje familj är unik

Det går tyvärr inte att besvara hur det brukar sluta i fall som ert då varje situation är unik. Varje barn och varje familj är unik. Det som är till barnets bästa i ett fall behöver inte vara det i ett annat. Andra bakomliggande faktorer kan också inverka.

Det som talar emot ett umgänge är dels att din dotter är så pass stor som 15 år och uttrycker att hon inte vill ha något umgänge, dels att det inte funnits något umgänge under mer eller mindre hela hennes liv. Det som talar för ett umgänge är att det i regel är till barnets bästa att ha någon form av umgänge med sin förälder. Dock kan det argumenteras för att umgänget kan ske på annat vis än att de träffar varandra (jfr 6 kap. 15 § första stycket FB) eller tillsammans med någon annan.

Om ni inte kan enas i familjerätten och pappan begär umgänge via domstol rekommenderar jag att du anlitar en jurist som företräder dig. För ändamålet kan jag varmt rekommendera att du bokar tid med någon av våra duktiga och erfarna jurister hos Lawline. Juristen kan titta närmre på ditt ärende i detalj, råda dig vidare och även företräda dig. Ofta går det att använda rättsskyddet i din hemförsäkring i familjerättsliga tvister, vår jurist hjälper dig att söka ersättning om det blir aktuellt.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare