FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott20/12/2023

Måste min arbetsgivare uppge att jag var förare vid hastighetsöverträdelse?

Jag kör tankbil på ett företag där jag är fastanställd. Nu hände det sig att en fartkamera blixtrade till på en resa så kom ett brev till min arbetsgivare som äger bilen, där polisen vill att min chef ska uppge namnet på vem som kört! min fråga: är min chef tvungen att uppge mitt namn eller ej?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Föraransvar:

Vid hastighetsöverträdelse är det föraren som riskerar böter eller annat straff (Se 14:3 1. b.  Trafikförordningen (1998:1276)). Det innebär alltså att vi pratar om ett föraransvar, och inte ett ägaransvar.

Vid en utredning brukar polisen normalt jämföra bilden från fartkameran med körkort på ägaren och närstående, ifall detta inte klargör förarens identitet skickar polisen en förfrågan till ägaren av bilen. Ägaren omfattas inte av någon angivelseplikt, och det finns därmed inget lagligt krav på att ägaren ska uppge vem som har kört bilen.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Har du flera frågor är du mer än välkommen att vända dig till Lawline igen! Vill du få svar snabbare kan du ställa en expressfråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare