Maxantal personer i en hyreslägenhet?

Hej. Min sons pappa och fru flyttar snart från hus till en tvåa. Och Simon (min son) nyss fyllt 15år ska få bo i deras vardagsrum. Simon är en så kallad gamer. Spela väldigt mycket data. Vet ej hur stor lägenhet är. Men den skulle tydligen var av det mindre slaget. FRÅGA: är det lagligt att göra så? Han är inte 18 år än. Han data bord skulle han få ta hem till mig det fick dom inte plats med. Och det är inte stort. Tacksam för svar tack mvh Jannicke

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar utgår jag ifrån att det är en hyreslägenhet som de flyttar in i.

I hyreslagen finns det ingen reglering om maxantalet per hyresrätt beroende på dess storlek. Det finns däremot en lagreglerad vårdplikt för hyresgästen som innebär att hyresgästen måste vårda lägenheten och undvika att mer förslitning än normalt förekommer av lägenheten (12 kap. 24 § jordabalken). Denna vårdplikt kan blir svår att upprätthålla om det är alldeles för många personer som bor i lägenheten.

Svaret på din fråga är således att det inte finns någon lagreglering avseende maxantalet personer per hyreslägenhet beroende på dess storlek. Ett tips är att höra med den aktuella hyresvärden om de har uppställt egna riktlinjer avseende hur många personer som får bo i en hyreslägenhet beroende på dess storlek.

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare