Min granne har kallat mig för flera nedsättande ord, kan jag anmäla denne?

Hej för ett tag sen kallade min granne mig för svartskalle/blatte samt tjock, det har stört mig väldigt länge. Kan jag anmäla hen till styrelsen eller polisen? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om brott finns i Brottsbalken (BrB) och det är den lagen jag kommer att utgå från i mitt svar.

Förolämpning

Ett brott som skulle kunna vara aktuellt är förolämpning. Den som uttrycker sig nedsättande gentemot annan ska dömas för förolämpning om det är ägnat att kränka dennes självkänsla eller värdighet, 5 kap. 3 § BrB. Att använda sig av de ord som du beskriver bör anses vara ägnat att kränka din självkänsla eller värdighet och därmed har personen antagligen begått brottet förolämpning. I rättsfallet NJA 1989 s.374 konstaterade domstolen också att kalla en person av främmande etniskt ursprung för “jävla svartskalle” var att bedöma som förolämpning.

Hets mot folkgrupp

Att säga blatte eller svartskalle till någon skulle även kunna aktualisera brottet hets mot folkgrupp. Den som genom ett uttalande eller annat meddelande som sprids uttrycker missaktning för en folkgrupp eller annan sådan grupp som anspelar sig bland annat på hudfärg, som i det här fallet, ska dömas för hets mot folkgrupp, 16 kap. 8 § BrB. Användning av ord som de ovan nämnda är starka nedsättande benämningar på folk med mörk hudfärg och kan därmed ses som ett uttryck för missaktning gentemot en grupp av personer och därmed resultera i brottet hets mot folkgrupp. För att hets mot folkgrupp ska vara aktuellt krävs dock att det även måste vara fråga om en viss spridning, vilket innebär att mer än ett fåtal personer ska ha tagit del av missaktningen.

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med polisen eftersom det verkar som att din granne har utsatt dig för brott. Du kan gå in på polisens hemsida för att läsa mer om hur du gör en anmälan. Jag hoppas att allt löser sig och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare