FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt29/11/2018

Min kompis vill överföra 1500 kr till mig, behöver jag betala skatt för det?

Hej,

Min kpmpis som bor i Sverige vill överföra 1500 kr till mig, kommer jag att betala skatt för det? Samt vilka belopp som räknas som ett stort belopp enligt skatteverket?

Tack på förhand!

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Tolkning av frågan

Jag tolkar det som att du och din kompis bor i Sverige och kompisen vill överföra pengar till dig. Du undrar om du är skyldig att betala skatt på det din vän överför samt vad som skulle betraktas som ett stort belopp enligt skatteverket.

Behöver du betala skatt på en överföring från en vän inom Sverige?

Du beskriver inte varför din kompis ska göra en överföring till dig. Om det är betalning i för arbete så kan det finnas en skyldighet för dig att betala skatt. Men eftersom du inte skriver något om detta så antar jag att överföringen är mer av en gåva. Förutsatt att det är en gåva så är du inte skyldig att betala någon skatt på de 1500 kr eftersom vi inte har gåvoskatt i Sverige sedan 2005.

Vad är ett stort belopp enligt skatteverket?

Jag tolkar det som att du undrar vid vilket belopp du skulle bli skyldig att betala skatt på din väns överföring. Skatteverket skiljer på om överföringen är inom svenska banker eller från/till utlandet.

Skatteverket anser att belopp över 150 000 kr är så stora så när en sådan överföring till eller från utlandet görs ska extra uppgifter inhämtas om överföringen. Observera att detta inte innebär en skyldighet att betala skatt utan enbart en plikt att redogöra för omständigheterna kring överföringen. Du kan läs mer om detta på skatteverkets hemsida.

Hoppas detta var till hjälp för dig!

Allt gott,

Nora OlofssonRådgivare