Min son har skuldsanering - kan Kronofogden ta arvet efter mig om jag går bort tiden som skuldsaneringen pågår?

Min son har skulder hos kronofogden och har nu fått skuldsanering. Kan kronofogden ta arvet efter mej om jag avlider under tiden han har skuldsanering? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du inte har något testamente. Om du skulle avlida under tiden som din son har skuldsanering kan Kronofogden utmäta egendomen som din son ärver efter dig. Kronofogden har rätt att utmäta all egendom som tillhör den betalningsskyldige och egendom som kan förväntas inbringa pengar för att betala av skulder (4 kap. 3 § utsökningsbalken). Rätten att utmäta gäller även sådan egendom som den som är skuldsatt genom framtida arv kommer att ärva, under förutsättning att arvsskiftet sker under tiden då skuldsaneringen pågår (4 kap. 2 § utsökningsbalken). Din sons skuldsanering kan även komma att omprövas om han ärver efter dig. Detta eftersom omprövning ska ske om den skuldsattes ekonomiska förhållanden väsentligen förbättras efter beslutet om skuldsanering (48 § skuldsaneringslagen). Detta innebär alltså att arvet efter dig kan komma att utmätas av Kronofogden.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställe dem till oss på Lawline!

Vänligen,

Mimmi ÖstlingRådgivare