Minimiålder för serveringspersonal av lättdryck?

Hej, som jag har förstått så behövs inget tillstånd för att sälja/servera alkohol som är under 2,25%. Men finns det någon minimum ålder för att en person ska få sälja/servera alkohol som är under 2,25%

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Innan jag går in mer specifikt på din fråga tänker jag att det är bra att ha koll på alkohollagens (AL) benämningar av olika alkoholhaltiga drycker. När det i alkohollagen står ordet ”alkoholdryck” menar man en dryck som har en alkoholhalt över 2,25 %. Drycker som är alkoholfria eller har en alkoholhalt under 2,25 % benämns i lagen som ”lättdryck” (1 kap. 5 § AL). De här begreppen kommer jag att använda för att besvara dina frågor.

Precis som du har förstått det behöver man inget särskilt tillstånd för att få servera lättdrycker. Därför kommer jag direkt gå in på din huvudsakliga fråga:

Finns det en minimiålder för att få servera lättdrycker?

Den enda regeln i alkohollagen som tydligt reglerar ålder på personal finns i 8 kap. 18 § AL. Där framgår det att dem som den som blir utsedd till serveringsansvarig måste ha fyllt 20 år. I paragrafens andra stycke framgår det att vad som menas med serveringsansvarig är ”den som har utsetts att ansvara för serveringen av alkoholdrycker och alkoholdrycksliknande preparat”. Ett av kriterierna för att något ska vara ett ”alkoholdrycksliknande preparat” är att produkten har en alkoholhalt på över 2,25 procent (källa: Folkhälsomyndigheten), vilket gör att lättdrycker helt fallet utanför denna reglering. Kravet på att den serveringsansvarige måste vara över 20 år gäller alltså inte för lättdrycker.

Vad som sagts ovan gäller emellertid enbart för den som är serveringsansvarig. Vad avser personal som serverar lättdrycker finns det inga bestämmelser i lagen som stadgar något ålderskrav. Inte ens för alkoholdrycker finns det någon minimiålder för hur gammal någon måste vara för att få servera dem.

Hoppas det besvarade din fråga!

Vänliga hälsningar,

Selma SkoghällRådgivare