MINSKAR ARVET PÅ GRUND AV SKULDER TILL CSN?

Om jag har gett min enda son förskott på arv och han avlider samt har skulder från CSN, dras skulderna av innan jag får tillbaka mitt förskott på arvet. Mvh Orolig

Lawline svarar

 Hej, och tack för att du vänder dig oss på Lawline med din fråga!

När du skriver att du gett din enda son förskott på arv förstår jag det som att du gett din son en summa pengar som gåva, och att du vill veta om skulderna kommer dras av från dödsboet.

Allmänt om skulder i samband med arv

När någon avlidit ska en bouppteckning göras med arvlåtarens (den avlidnes) tillgångar och skulder. Dessa tillgångar ska sedan användas för att täcka borgenärernas fordringar (skulderna), och fördelas sedan genom arv. Om skulderna överstiger dödsboets värde kommer inte något arv utgå, men arvtagare blir inte heller betalningsskyldiga för dem. Det går alltså inte att ärva skulder, men skulder kan påverka arvets storlek.

Särskilt om CSN-lån

Ovan har jag redogjort för vad som gäller för skulder i samband med arv generellt. Av CSN:s allmänna villkor följer dock att skulder till dem avskrivs i samband med dödsfall, villkor som CSN inte ensidigt får ändra i efterhand.

Slutsats

Borgenärer har alltså rätt att få betalt ur dödsboet innan arvingarna får sitt arv, men detta gäller inte skulder till CSN, då skulder till CSN skrivs av vid dödsfall. Din sons skuld till CSN skulle alltså avskrivas vid hans dödsfall. Har din son andra skulder skulle dock dessa behöva betalas med tillgångar ur dödsboet.

 Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att skicka en ny fråga eller boka tid hos oss för rådgivning!

Erik von ZweigbergkRådgivare