FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott28/11/2023

Misstanke för penningtvätt vid stora överlåtelser?

Hej! Min far har nyligen fått ärva pengar efter sin syster. Nu vill han ge mig och min lillasyster en del av pengarna då han helt enkelt inte behöver dem Dock är han lite orolig för vad banken ska säga om han för över större belopp till mig och min syster. Han menar att bankerna är observanta när större belopp byter ägare och att de kan misstänka penningtvättsbrott och liknande. Jag påminde då honom om att han för ca 10 år sedan hjälpte min syster med 250 000kr då hon skulle köpa en bostadsrätt och då hände ju inget. Vad ska jag säga för att lugna honom? Inte kan han väl riskera något obehag från banken, eller kan de göra en sk stickprovskontroll? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Banker har en skyldighet att försöka utreda när det kan vara tal om penningtvätt vilket följer av lagen om åtgärder mot penningtvätt. Dock är det viktigt att ha i åtanke att penningtvätt är bara ett brott om det är pengar förknippade med brottslig verksamhet som överlåts, vilket följer av lagen om straff för penningtvättsbrott. Har man ärvt pengar förligger inget brott, dock kan stora summor som överlåts mellan privatpersoner ringa varningsklockor hos bankerna, men det betyder bara att de gör sitt jobb. Sedan behövs det utredas om det faktiskt har med penningtvätt att göra. Så länge din far kan visa banken att pengarna härstammar från arvet finns det inte någon risk.

Hoppas detta svarar på din fråga.

Linus NilssonRådgivare