Möjlighet att få tillgång till väg inom vägförening, där två av tre medlemmar motsätter sig sådant tillstånd.

Enskild vägförening

Tre fastigheter äger en liten skaftväg tillsammans. Vägförening,

Jag har den största tomten, närmare 2000 m2 medan grannarna styckat och har vardera 800 m2.

Min fastighet har till slut fått styckningslov beviljat och jag behöver nu lägga till min nya fastighet i vår gemensamhetsanläggning...

Men, mina grannar tycker inte om iden att bygga ett hus bredvid dem så de försöker stoppa med hjälp av den här vägen genom att inte ge tillstånd för mig att använda vår väg för min nya fastighet.

Vilka rättigheter, möjligheter har jag att få tillgång till den vägen? Går det?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vad jag förstår utifrån det du skriver i din fråga finns det en vägförening som gäller en väg till din och två grannars fastigheter. Du ska nu stycka av din fastighet till två mindre, och därmed behöver vägen som omfattas av er vägförening även gälla för din nya fastighet. Detta motsätter dock dina grannar sig, och vill inte ge tillstånd för detta. Jag ska gå igenom de regler som är aktuella för din fråga, och ge tips till hur du kan gå vidare med frågan.

Väg som förvaltas genom delägarförvaltning eller föreningsförvaltning
När flera fastigheter går ihop för att förvalta ett visst markområde, kallas detta för en samfällighet. Hur sådana samfälligheter ska förvaltas och hanteras regleras i bland annat Samfällighetslagen och Anläggningslagen. Enligt 1 § Samfällighetslagen samt 1 § Anläggningslagen kan samfällighet bildas för en väg. Vidare kan förvaltningen av en samfällighet ske på två olika sätt, antingen genom delägarförvaltning eller föreningsförvaltning.

Med delägarförvaltning menas att delägarna själva fattar beslut gemensamt gällande samfälligheten, se 6 § Samfällighetslagen. Detta betyder att delägarna av samfälligheten måste vara överens vid beslut om en förvaltningsåtgärd.

Med föreningsförvaltning menas att en samfällighetsförening har bildats för att förvalta den samfällighet som bildats av medlemmarna i föreningen, se 17 § samt 18 § Samfällighetslagen. Detta innebär att det har bildats en förening där medlemmarna i föreningen har bildat en samfällighet. En samfällighetsförening bildas genom ett sammanträde av delägarna genom att de antar stadgar och en styrelse, se 20 § första stycket Samfällighetslagen. När samfällighetsföreningen har bildats registreras denna hos Lantmäterimyndigheten, se 25 § Samfällighetslagen.

Eftersom du skriver att ni har en vägförening över den skaftväg som leder till era fastigheter, tolkar jag detta som att det är just en samfällighetsförening som ni bildat angående er väg, och att förvaltningen av denna sker genom föreningsförvaltning.

Samfällighetsförening
I en samfällighetsförening som förvaltar en samfällighet genom föreningsförvaltning, ska förvaltningen enligt 19 § Samfällighetslagen tillgodose alla medlemmarnas gemensamma bästa, samt att varje medlems enskilda intressen ska i skälig omfattning beaktas. Detta innebär att vid beslut om din nya fastighet som tillkommit genom avstyckning av din fastighet ska få tillgång till skaftvägen eller inte, ska detta beslutas i förhållande till alla medlemmarnas gemensamma bästa samt dina enskilda intressen som medlem ska beaktas i skälig omfattning. Eftersom du skriver att anledningen till att de inte vill bevilja dig ett sådant tillstånd är på grund av att de inte vill att ett nytt hus byggs i närheten av deras fastigheter, kan det tänkas att de inte beaktat dina intressen i den omfattning som 19 § Samfällighetslagen säger.

I ett sådant fall där beslut som fattats i en föreningsstämma inte fattats i enlighet med samfällighetslagen, kan medlem i föreningen klandra beslutet. Detta görs då till mark- och miljödomstolen, se 53 § första stycket Samfällighetslagen. Detta ska då göras inom 4 veckor från det att beslutet meddelats, se 53 § andra stycket Samfällighetslagen. Detta betyder att du har möjlighet att vända dig till mark- och miljödomstolen för att klandra beslutet om att de inte ger dig tillstånd till att den nya fastigheten efter avstyckning inte beviljas rätt att använda skaftvägen och bli en del av samfällighetsföreningen.

Lantmäteriet
Det kan också vara så att i samband med den avstyckning som du blivit beviljad av Lantmäteriet att de har sett att det finns en samfällighetsförening där din fastighet ingår. Detta förutsätter dock att er vägförening är just en samfällighetsförening, och att denna är registrerad. Det kan då vara så att Lantmäteriet räknat med detta vid avstyckningen, och valt att ansluta den nya fastigheten till samfälligheten. Vid en sådan åtgärd kan detta innebära att du som ägare till den nya fastigheten kommer behöva betala en anslutningsavgift för att den nya fastigheten ska anslutas till skaftvägen som samfällighet.

Sammanfattning samt rekommendation
I mitt svar har jag utgått från att den skaftväg som du och dina grannar tillsammans förvaltar är en samfällighetsförening, och att vägen då förvaltas genom föreningsförvaltning. Detta innebär att er vägförening har bildats av er grannar vid sammanträde, och att det finns en styrelse för denna förening. Er vägförening ska då vid förvaltningen av vägen tillgodose medlemmarnas gemensamma bästa, men även i skälig omfattning beakta varje medlems enskilda intressen. Att dina grannar motsätter sig att din nya fastighet efter avstyckning inte får anslutas till er vägförening och skaftvägen kan vara ett sådant beslut som inte tillkommit enligt Samfällighetslagen, då ditt enskilda intresse att kunna komma till den nya fastigheten via skaftvägen inte har beaktats i skälig omfattning. Det kan snarare ses som att endast dina grannars intresse av att inte ha ett hus nära deras fastigheter endas beaktats i detta fall. I ett sådant fall kan ett beslut som en medlem inte anser har fattats i enlighet med Samfällighetslagen eller föreningens egna stadgar klandras av denna medlem. För detta krävs att beslutet är fattat på en föreningsstämma och att beslutet klandras till mark- och miljödomstolen inom 4 veckor från det att beslutet fattades. Detta är därmed en möjlighet för dig att motsätta dig dina grannars beslut att inte ge dig tillstånd att ansluta din nya fastighet till skaftvägen.

Det kan också vara så att Lantmäteriet redan har vid avstyckningen sett att det finns en samfällighetsförening, och att den nya fastigheten kan anslutas till denna. Det kan då innebära att du kan komma att behöva betala en anslutningsavgift för att din nya fastighet ska anslutas till skaftvägen.

Min rekommendation till dig är att kontakta Lantmäteriet för att först kolla upp om de redan sett och tänkt på er samfällighet, och om det finns en möjlighet att de vid avstyckning kan ansluta fastigheten till er skaftväg. Om detta inte är möjligt, skulle jag gå vidare med dina grannars beslut och se om det går att klandra detta, då det kan tänkas ha fattats i strid mot Samfällighetslagens bestämmelser. Om du väljer att göra detta, kan det först vara bra att kontakta en jurist som kan titta närmare på ditt fall, för att se närmare på omständigheterna i just ditt fall och det beslut som fattats mot dig.

Jag hoppas att jag med detta uppfattat din fråga korrekt, och att du känner att du fått din fråga besvarad. Om jag missuppfattat omständigheterna i din fråga, eller om du vill att jag förtydligar något i mitt svar, får du gärna skicka mig ett mail på denna e-post: hilma.nilsson@lawline.se.

Vänligen,

Hilma NilssonRådgivare