Möjlighet för hyresvärd att avhysa andrahandshyresgäst

Hej!

Jag har hyrt ut min hyreslägenhet utan tillstånd av hyresvärden vilket de nu upptäckt och jag har därmed självmant sagt upp lägenheten pågrund av olika omständigheter.

Vad är det som gäller under uppsägningstiden, kan hyresvärden bestämma sig för att avhysa/vräka andrahands hyresgästen trots att jag har sagt upp kontraktet?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Grunder i avtalsförhållandet

Inom svensk rätt tillämpas en princip som heter pacta sunt servanda och innebär att avtal ska hållas. I den situation du har förklarat finns två avtalsrelationer. Det finns ett avtal mellan dig och den hyresvärd som du hyr lägenheten av. Det finns också ett avtal mellan dig och hyresgästen som du har hyrt ut till i andra hand. Däremot finns det inget avtal mellan din hyresvärd och den hyresgäst du har hyrt ut till, vilket innebär att de inte har några skyldigheter eller rättigheter gentemot varandra.

Hyra i lagen

I Jordabalk (1970:994) behandlas bland annat hyra. I 12 kap. 39 § JB står det att du inte får hyra ut din lägenhet i andra hand om det inte har godkänts av din hyresvärd. Av den information du gett så framstår det som att personen du har hyrt ut lägenheten till saknar egentlig rätt att ha uppehåll i lägenheten. Din hyresvärd har däremot ingen rätt att avhysa varken dig eller personen som du i din tur har hyrt ut lägenheten till om ni inte lämnar lägenheten frivilligt. Gällande avhysningen så måste din hyresvärd med hjälp av Kronofogdemyndigheten avhysa dig och eller din hyresgäst från lägenheten.

Sammanfattning

Det är möjligt för din hyresvärd att vräka personen som du hyrt ut lägenheten till i andra hand, men enbart med hjälp av Kronofogdemyndigheten om personen du hyrt ut till inte frivilligt lämnar lägenheten.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare