FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/04/2023

Möjligheten att ändra i ett redan ingånget avtal

För ca 5 år sedan sålde jag och mitt ex får lägenhet. Eftersom jag betalat kontantinsatsen skrev vi ett bodelningsavtal enligt följande: Vi stod för 50% av bolånet var. Jag äger 60% av bostaden, hon 40%. Anta att vi säljer för X:- och har skulden Y:- Då tillfaller 0.6X - 0.5Y mig Och 0.4X - 0.5Y henne. Pga hjärnsläpp av mig gjorde vi istället så att 0.6 * (X - Y) tillföll mig och 0.4 * (X-Y) henne. Detta gjorde att min vinst blev ca. 200.000 mindre än den enligt bodelningsavtalet skulle varit. Och hennes 200.000 större. Min fråga är helt enkelt: Tror du att det finns någon möjlighet att retroaktivt ändra detta beslut 5 år senare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du och ditt ex sålde er lägenhet för ca 5 år sedan. Ni skrev ett bodelningsavtal och på grund av hjärnsläpp råkade du skriva fel siffror i ekvationen. Du undrar nu alltså om du har möjlighet att ändra detta avtal nu 5 år senare.

“Avtal ska hållas”

Huvudregeln (det som generellt gäller) är det jurister kallar "pacta sunt servanda". Det betyder "avtal ska hållas". Man kan alltså inte gå in och ändra i ett avtal i efterhand, särskilt inte när inte båda parterna är överens. Är det så att de har ett sådant villkor så bör det finnas med bland bokningsvillkoren och ni ska kunna komma åt dem även efter att ni har ingått avtalet.

Vidare framgår det av lag (1924:323) om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning så att ett avtal som någon har ingått under påverkan av en psykisk störning är ogiltigt. Du anger att du fick hjärnsläpp under tiden ni skrev avtalet därav är frågan om din sinnesförvirring faller under begreppet psykisk störning. Av förarbetena framgår att det inte krävs att den psykiska störningen är av viss varaktighet. Även helt tillfälliga störningar som t.ex. ett förvirringstillstånd som orsakats av berusning, skrämsel eller annan yttre anledning faller under lagens bestämmelser. Det framgår inte i din fråga av vilken anledning du fick hjärnsläppet då det kan komma att påverka möjligheterna för dig att ogiltigförklara/jämka avtalet retroaktivt. Vidare när det kommer till faktumet att avtalet ingick för 5 år sedan så finns exempel på rättsfall där avtal som är mer än 20 år gamla har jämkats med tillämpning av 36 § avtalslagen (se NJA 1983 s. 385). Om domstolen finner att en klausul är oskälig kommer den att jämkas eller helt ogiltigförklaras oavsett hur gammalt avtalet är.

Jag hoppas dock att du fick svar på din fråga. Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Alexander NejatiRådgivare