Möjligheten att få ensam vårdnad om barnen

Delad vårdnad men ingen kontakt.

Hej! Jag har två barn från mitt tidigare förhållande. Vi gick isär under ganska stormiga omständigheter när den äldsta var 5 och den yngsta 8 månader. Den äldsta är dessutom gravt handikappad med olika insatser. Båda har bott med mig under alla år och vi har tappat all kontakt med fadern. Vi har inte hört ett knyst på 4-5år! Nu har jag fått erbjudande om skolplacering till den yngre och han har inte accepterad och tänkte då skicka ett brev. Ser då att han har flyttat till Järpen, 11 timmar härifrån!

Nu till min fråga!

Under våra omständigheter, hur svårt skulle det vara för mig att då egen vårdnad? Barnen känner honom inte, han bor 11 timmar bort nu och har visat noll intresse, men varje gång hans underskrift behövs så ställer han till det för mig istället för att bara skriva under. Sonens särskola har själva valt att utesluta honom just pga av bristen på samarbete med underskrifter och dy. Behövs ganska många där till egenvård och liknande.

Enda anledningen att jag inte redan sökt egen vårdnad är för att om han är samma man som då vi separerade så vet jag att han skulle starta bråk enbart för eget nöje även om han är ointresserad av barnen. Vill inte riskera något!

Tack för hjälp

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En separation bland föräldrar påverkar inte automatiskt vårdnaden om barnen. Möjligheten finns att hos tingsrätten ansöka om ändring av vårdnaden. Ändringen kan gå från gemensam vårdnad till ensam vårdnad och vice versa. När domstolen har att bestämma vårdnaden över barnen ska de som huvudregel utgå från den grundläggande principen barnets bästa.

Av 6 kap. 2a Föräldrabalken (FB) stadgas att barnets bästa ska vara avgörande vid alla beslut om vårdnad, boende och umgänge. Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet skall det fästas avseende särskilt vid

risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa, och

barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna.

Hänsyn skall tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad.

Vid bedömningen av om föräldrarna ska ha gemensam vårdnad eller om en av dem ska anförtros ensam vårdnad ska rätten fästa avseende särskilt vid föräldrarnas förmåga att sätta barnets behov främst och ta ett gemensamt ansvar i frågor som rör barnet- deras samarbetsförmåga, 6 kap. 5§ st. 2 FB. Här finner jag att det finns utrymme för dig att argumentera, särskilt vad gäller eran förmåga att sätta barnens behov främst. Du kan resonera likt du har framfört i din bakgrundsinformation- att pappan bor långt bort och inte visar intresse för barnen. Att han vidare gör det jobbigt för dig när ni behöver samarbeta- ni har omfattande samarbetssvårigheter.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare