Mönsterskydd för tyger

Hej! Jag undrar om jag får lov att tillverka och sälja tygsmycken av kända tyger? Tygerna kommer från tex Svenskt Tenn och IKEA men även från gamla örngott med motiv av tex Mumin Trollen. I det första fallet handlar det alltså om tyger som jag köpt per löpmeter av tillverkaren. Jag antar att jag sedan får tillverka vad jag vill av dessa tyger och att jag får sälja min vara. Eller?

Skulle det spela någon roll om jag istället tillverkade en vara som Svenskt Tenn själva säljer i sin butik? Tex ett kuddfodral?

Men hur är det i det andra fallet? När jag tar tex ett gammalt örngott med Mumin och gör om det till smycken och säljer det? Borde jag ha tillåtelse av upphovsrättsägaren av Mumin då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Skyddet för mönster (en produkts utseende) regleras av mönsterskyddslagen (ML). Om vi utgår från att de nämnde mönstren har mönsterskydd innebär detta att ingen får utnyttja mönsterrätten utan samtycke från de som är innehavare. 5 § ML.

Ett undantag från samtycke är om utnyttjandet sker för privat bruk och utan vinstsyfte, i experimentsyfte eller återgivning i syfte att citera eller undervisa, förutsatt att sådana utnyttjanden är förenliga med god affärssed och inte oskäligt inkräktar på ett normalt utnyttjande av mönstret samt sker på villkor att källan anges. 7 § ML.

Undantaget för privat bruk och utan vinstsyfte innebär i princip att all yrkesmässig användning av ett mönster kräver samtycke, vilket alltså inte skulle vara tillämpligt på ditt fall eftersom det skulle röra sig om försäljning.

Ett annat undantag som kan vara möjligt är att du ändrar mönstret i så stor utsträckning att det utgör ett annat (nytt) helhetsintryck på en kunnig användare än det registrerade mönstret. Vid prövning av mönsterrättens skyddsomfång tar man hänsyn till det variationsutrymme som funnits för formgivaren vid framtagandet av mönstret. Om dessa villkor är uppfyllda får mönstret användas i sin ändrade form, andra stycket 5 § ML.

Om du omvandlar eller förändrar tygerna/produkterna så pass mycket att det får ett annat helhetsintryck behöver det alltså inte vara ett intrång i mönsterskyddet. Det viktiga är att ingen ska kunna misstolka produkten/mönstret som du säljer som rättighetsinnehavarens egna produkt/mönster. Det beror så klart i hög grad på exakt vad du hade tänkt göra, och det finns en subjektiv dimension i det hela, men kortfattat, om det går att förväxla med rättighetsinnehavarens mönster/produkt så krävs ett samtycke. 5 § ML.

Ansvar

Om någon gör intrång i en mönsterrätt och om det sker uppsåtligen eller av grov oaktsamhet kan man dömas till böter eller fängelse i högst två år enligt 35 § ML. Skadestånd kan också enligt 36 § ML komma i fråga då den stadgar att den som uppsåtligen eller av oaktsamhet gör mönsterintrång ska betala skälig ersättning för utnyttjandet av mönstret samt ersättning för den ytterlige skada som intrånget kan ha medfört.

Har du fler frågor är du välkommen att skriva till oss igen, eller ringa in till oss på vår telefon 08 533 300 04 på vardagar mellan 10-16.

Hälsningar//

Robin UddénRådgivare