Muntlig avsägelse av arv vid bouppteckning

Hej! Om man muntligt säger,

Jag vill inte ha pengarna,

under en het ordväxling på bouppteckning med syskon, gills det som (som syskonen får det att låta) att min del ska delas på bara dom eller ska man se det som att jag Avstår från arvet så att mina arvingar tar över min del av arvet, eller att det helt enkelt inte ändrar något för det inte är antecknat?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frånsägelse av arv

Lite förenklat kan man säga att det finns två sätt att frånsäga sig arv. Arvsavstående och arvsavsägelse. Att avstå arv innebär att man låter arvet gå vidare till nästa person i arvsordningen och att avsäga sig arv innebär att man frånsäger sig arvet helt och hållet. Det går även att överlåta arvet, vilket i praktiken är en form av arvsavstående. I Ärvdabalken som är den lag som reglerar arv finns ett fåtal regler om arvsavstående och arvsavsägelse, men inga som stämmer med den situation du beskriver. Det finns däremot ett ställningstaganden från Skatteverket om bouppteckningshandlingar (här). Enligt denna och enligt anvisningar på boupptecknings-blanketten ( exempelvis här) går det att konstatera att det ska antecknas om någon väljer att frånsäga sig arvet. Enligt dessa anvisningar ska det också bifogas en separat skrivelse till bouppteckningen om någon vill överlåta, avstå eller avsäga sig arv.

Bouppteckningshandlingarna ska godkännas av alla dödsbodelägare. Du skriver att det inte har antecknats något, men om din frånsägelse av arvet hade antecknats på blanketten skulle det varit viktigt att inte godkänna den med din underskrift.

Gåvolagen

I grunden är en frånsägelse av arv i den här formen en typ av gåva. Gåvor regleras i Gåvolagen. Det skulle kunna vara möjligt att tolka ditt uttalande som ett muntligt löfte om gåva. Enligt gåvolagen är ett muntligt löfte om gåva inte giltigt förutom i väldigt speciella situationer (1 § Gåvolagen). Kriteriet för att ett muntligt löfte ändå ska vara giltigt är att det ska ha kommit till allmänhetens kännedom. Enligt min bedömning kan inte ditt uttalande anses ha kommit till allmänhetens kännedom.

Sammanfattning

Enligt min bedömning så är det mycket som talar för att ditt uttalande inte kan ligga till grund för att du ska mista arvet.

Franck OlofssonRådgivare