Namnbyte - examensbevis

Hej, jag har funderat på att byta ut mitt förnamn men är lite bekymrad om vad som händer med mitt examensbevis då, hur ska jag kunna styrka min examen om jag genomför ett namnbyte ?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej Maga, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst så vet jag inte vad det är för examensbevis som du lyfter fram, men jag utgår ifrån att det är ifrån något universitet/högskola.

Jag skulle rekommendera dig att i första hand vända dig till den institution som handlägger utfärdande av examensbevis och hör med dom vad som gäller vid namnbyte och om man eventuellt kan få ut ett nytt (med det nya namnet).

Därefter tycker jag att du ska vända dig till skatteverket och begära ut personbevis och din godkända ansökan för namnbytet (hör med skatteverket vilka handlingar som blir lämpligast att begära ut) som du kan visa upp för arbetsgivaren i samband med examensbeviset för att styrka din behörighet. Oftast är det även kopplat till ett personnummer också, så att det ska nog finnas möjligheter att lösa detta. Men hör som sagt med institutionen i första hand om de kan hjälpa dig. Är det inte ett examensbevis från högskola/universitet så är det givetvis samma procedur, dvs. att du i första hand hör av dig till den som utfärdat examensbeviset.

Sen så är du också alltid varmt välkommen att höra av dig med fler frågor och funderingar. Om det inte är något annat jag kan hjälpa dig med så får jag önska dig ett stort lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Abraham Zeito

Lawline RådgivareRådgivare