FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder06/07/2023

När är det för sent att anmäla olaga hot och sexuella övergrepp?

Kan jag anmäla någon i efterhand om han har mordhotat mig och begått övergrepp?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När du skriver ”övergrepp” antar jag att du menar sexuellt övergrepp, och inte övergrepp i rättssak eller något annat. Jag kommer också utgå från att både du och gärningsmannen fyllt 18 år.

Jag kan direkt säga att det inte finns något hinder mot att anmäla någon som begått ett brott mot dig efter att gärningen ägt rum, oavsett hur länge sedan det var. Vad som däremot kan ställa till det är om brottet förövats för så länge sedan att det inte går att väcka åtal om brottet längre, alltså att s.k. åtalspreskription hunnit inträda. Jag kommer därför i mitt svar redogöra för vad som gäller angående åtalspreskription i förhållande till olaga hot och sexuellt övergrepp. I mitt svar utgår jag från brottsbalken (BrB).

Allmänt om åtalspreskription

Om åtalspreskription har inträtt för ett förövat brott, kan en påföljd för brottet inte ådömas (35 kap. 1 § 1 st. BrB). Vilken tidsfrist som gäller för att åtalspreskription ska inträda beror lite på omständigheterna i det enskilda fallet, och vilket brott det gäller. Tiden för åtalspreskription ska som utgångspunkt börja löpa från den dagen då gärningsmannen förövat brottet (35 kap. 4 § BrB). Som jag tolkar ditt scenario är det fråga om två olika händelser och två olika brott, varför jag kommer redogöra för vad som gäller för de respektive brotten.

Åtalspreskription för mordhotet

Mordhot kallas med juridiska termer för olaga hot (4 kap. 5 § 1 st. BrB), alternativt grovt olaga hot (4 kap. 5 § 2 st. BrB). Vid bedömningen av om ett olaga hot är grovt ska beaktas huruvida hotet påtagligt förstärkts med vapen eller annars varit av särskilt allvarligt slag. Den som gjort sig skyldig till olaga hot kan dömas till fängelse i två år, medan den som gjort sig skyldig till grovt olaga hot kan dömas till fängelse i fyra år. Det innebär att åtalspreskriptionstiden för olaga hot är fem år, medan grovt olaga hot har en åtalspreskriptionstid på tio år (35 kap. 1 § 1 st. p. 2–3 BrB).

Åtalspreskription för sexuellt övergrepp

Den som gjort sig skyldig till sexuellt övergrepp ska, enligt 6 kap. 2 § BrB, dömas till fängelse i lägst sex månader och högst två år. Om brottet är grovt, ska gärningsmannen dömas till fängelse i lägst ett och högst sex år. Det innebär att preskriptionstiden för sexuellt övergrepp av normalgraden är fem år, medan preskriptionstiden för grovt sexuellt övergrepp är tio år (35 kap. 1 § 1 st. p. 2–3 BrB).

Sammanfattning

Beroende på om brotten som förövats mot dig har varit sådana att de kan klassificeras som grova eller av normalgraden, gäller en preskriptionstid på tio respektive fem år. Oavsett vad så har åtalspreskription dock inte inträtt om händelsen ägt rum för mindre än fem år sedan. Utan att veta mer om omständigheterna i ditt fall kan jag dessvärre inte ta ställning till om det har varit fråga om grova brott eller inte, och därför inte vilken exakt preskriptionstid som gäller.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att skicka in en ny eller boka tid hos oss för rådgivning!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare