När är det talan om olaga avlyssning

Hej, Är det lagligt att spela in ett samtal som man deltar i mellan två personer eller fler men att den som spelar in deltar i samtalet. Samt att inspelning görs i någon annans hus eller på någon annans tomt/trädgård. Typ att den som spelar in står vid ytterdörren och den som spelas in står i sitt hus med öppen ytterdörr. Men de båda deltar i samtalet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga finns reglerad i Brotsbalken och nedan kommer jag att förklara rättsläget vid inspelning av annan person.

Är det olaglig att spela in någon?

Utgångspunkten är den att det i enlighet med 4:9 a Brottsbalken (BrB) är olagligt att spela in samtal av privata slag, om det är så att de som delar i samtalet inte är medveta om att en inspelning pågår och att man själv inte är delaktig i samtalet. Detta innebär då att det är helt okej att spela in ett samtal om man själv är delaktig i det, oavsett om motparten är medveten om att en inspelning sker, eller inte.

Såvida du inte har brutit dig in i dennes hus eller att inspelningen sker i enrum eller i hemlighet  utan att du själv är delaktig i samtalet så är inspelningen laglig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare