När är en egendom enskild?

Hej, jag skilde mig 2012 och nu har jag fått reda på att min dåvarande fru var ägare till ett hus som aldrig kom på fråga vid vår skilsmässa och bodelning. Jag vet inte om hon hade det som enskild egendom eller inte. Om det är så att det inte var enskild egendom så skulle det väl ingå i bodelningen. Hur reder man upp detta? Med vänlig hälsning Leif

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på fråga om enskild egendom finns reglerad i Äktenskapsbalken (ÄktB)

Enskild egendom

All egendom som inte är enskild är giftorättsgod (7 kap. 1 § ÄktB). Enskild egendom är egendom som:

1) är enskild till följd av äktenskapsförord

2) egendom som givits i gåva där det i gåvobrevet angett att egendomen ska vara enskild

3) egendom som givits genom testamente där även testamentet uppger att egendomen ska vara enskild

4)Olika  försärkingar där det även är villkorat att egendomen ska vara enskild

5) surrogat egendom som tillkommit från en enskild egendom

(7 kap. 2 § ÄktB)

I ditt fall

Är inte fastigheten enskild egendom (i enlighet med de ovan ställda förutsättningarna) ska fastigheten vara en del av bodelning. Detta förutsatt att din då-varande fru ägde fastigheten när ni fortfarande var gifta.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha flera funderingar är du välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare