När är ett testamente giltigt

Vår farbror Stig har inga barn o inga syskon kvar i livet. Vi är 2syskonbarn. Nu har han avlidit o har skrivit ett testamente utan vår vetskap till någon kvinna han kände Med hjälp av jurist för ca 6månader sen. Kan vi gå vidare o få göra testamentet ogiltigt. Vad kan vi göra..denna kvinna har lagt beslag på nycklar till husen han äger o vi fick inte veta han var död..bara en tillfällig het jag läste på nätet .. fick en chock.. Vet ej om han var klar o redig när detta skrevs. Tacksam för svar 🙏

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finns reglerad i ärvdabalken (ÄB), nedan kommer jag att förklara rättsförhållandet vid arv.

Arvsordningen

När en person dör är dennes barn arvsberättigade till hela arvet (första arvsklassen). Var dock personen i fråga gift kommer kvalåtenskapen att först gå till den efterlevande maken varav bröstarvingarna ha rätt till efterarvet (se 2 kap. 1 § ÄB, 3 kap. 1 § ÄB.

Har personen i fråga inga barn eller en make går arvet vidare i släkten, i en lagal turordning, varav föräldrarna är näst på tur till arvet (2 kap. 2 § ÄB).

Testamente

Genom ett testamente kan man undgå den legala avrsordningen. Bröstarvingar har dock en skyddad arvslott vilket gör att man inte helt kan testamentera bort deras arv (jfr 7 kap. 1 § ÄB). Men om det inte finns några bröstarvingar kan man som testator fritt testamentera bort sin egendom, förutsatt att testamentet är giltigt.

Giltigt testamente

För att ett testamente ska vara giltigt krävs det att det upprättas på ett formenligt sätt. Det krävs att det finns två vittnen som bevittnar när testatorn skriver under testamentet, vittnena ska även skriva under dokumentet. Dessutom ska dokumentet upprättas skriftligen. Testatorn får heller inte upprätta ett testamente under påverkan av en pyskisk störning (13 kap. 2 § ÄB). Detta innebär att testatorn i princip inte ska vara omedvetenande eller vara införstådd av sina rättshandlingar vid upprättandet av testamentet.

Uppfyller testamentet inte det som ovan nämnt är det ogiltigt.

I ditt fall

Är testamentet upprättat på ett formenligt sätt är testamentet giltigt. Det innebär att din farbror har rätt att testamentera vad som helst till vem som helst.

Hoppas du fick svar på din fråga, skulle du ha fler frågor är du välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare