FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet29/10/2017

När behöver man ansöka om lagfart?

Jag ska köpa in mig i halva min blivande mans fastighet. Måste vi ansöka om lagfart för att jag ska vara giltig hälftenägare?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att den som är ägare till en fastighet ska stå på lagfarten, enligt 20 kap. 1 § jordabalken (JB). Ansökan ska göras inom tre månader från det att den handling som grundade förvärvet upprättades, enligt 20 kap. 2 § JB. Det är alltså smart att skaffa lagfart så snart som möjligt för att i framtiden undvika krångel från eventuella borgenärer.

Det finns en regel om dold samäganderätt till en fastighet, men för att denna ska vara uppfyllds krävs att egendomen har förvärvats för gemensamt bruk, att maken som inte utåt agerar som avtalspart bidrar ekonomiskt vid förvärvet samt att det finns en gemensam partsavsikt att fastigheten skulle ägas av makarna gemensamt. Om din blivande man alltså har skaffat fastigheten innan ni var gifta kommer presumtionen inte att gälla.

Jag skulle därför råda dig att ansöka om lagfart.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!
Vänligen,

Emma FagerbergRådgivare