När bilen går sönder 5 timmar efter köpet

Hej köpte A-traktor via en bilfirma i december 2021. När pågen hämtade bilen och körde hem den hade han kört ca 10 mil med bilen. Han hämta bilen vid 15:00-tiden ca. Kl 20:30, och på kvällen la bilen av (alltså han hade bilen i ca 5 timmar). Var i kontakt med bilhandlaren samma kväll och följande dagar via sms och telefonsamtal, utan att få något besked. Vill häva köpet eller ha en likvärdig bil. Oljetrycket försvann i bilen så motorn börjar banka. Troligtvis blir det motorbyte i den. Bilhandlare lämnade 6 månaders garanti på bilen. Bilen kostade 34.500kr. När jag pratade med bilhandlaren i onsdags vid 12 tiden så skulle han ringa några samtal och återkomma vilket han än idag inte gjort. Vad kan jag göra nu? Vad har jag rätt till Kan jag häva köptet Vilka rättigheter har jag och vilka har bilfirman.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline för rådgivning.

Jag förstår det som att du vill häva köpet om bilhandlaren inte kan leverera en ny likvärdig bil. Som konsument har du skyddsregler i konsumentköplagen (KKL) vid köp av lösa saker (exempelvis bilar) av näringsidkare.

Bilen är felaktig

Det går lätt att konstatera att den bil du köpt är behäftad med fel. Enligt lag ska en bil vara lämpad för det ändamål som bilar i allmänhet används för (16 § 2 st. 1 p. KKL). Kort sagt ska bilen du köpte kunna köras. Detta gäller förutsatt att inget annat har avtalats mellan köparen och säljaren. Vidare får bilen får inte avvika från vad köparen med fog kunnat förutsätta (16 § 3 st. 3 p. KKL). I sådana fall är bilen också felaktig enligt lag. Eftersom felet visade sig först när varan hade övergått på dig som köpare (genom att din son hämtade den), måste det dock undersökas om det är bilhandlaren eller du som köpare som står risken för felet.

Är bilhandlaren ansvarig för felet?

Risken för att en köpt vara till exempel försämras, förstörs eller stjäls övergår på köparen vid avlämnandet (8 § KKL). Avlämnandet skedde i ditt fall när din son fick bilen i sin besittning – det vill säga när han fick nycklarna till bilen och kunde köra i väg. Även om det är du som är den egentliga köparen utgår bedömningen från din sons besittning, då han handlade på dina vägnar (6 § KKL).

Säljaren ansvarar som huvudregel bara för fel som fanns vid avlämnandet. Fel som visar sig inom sex månader från därefter anses dock ha funnits vid avlämnandet, om inte säljaren kan bevisa motsatsen. Även för sådana fel är alltså säljaren ansvarig (20–20 a § KKL). I ditt fall anses felet på bilen (vad det än är) ha funnits vid avlämnandet, trots att det visade sig först några timmar senare. Om säljaren vill motsätta sig detta måste han bevisa att bilen var felfri när din son hämtade den – något som kan vara mycket svårt.

Garantin ger dig ökat skydd

Det förhållandet att bilhandlaren lämnade en sexmånadersgaranti vid köpet ökar bilhandlarens felansvar. Om säljaren tar på sig att svara för en varas funktion under viss tid, anses ett köprättsligt fel alltid föreligga om varan slutar fungera inom garantitiden. För att garantiskyddet inte ska gälla krävs det att säljaren gör det sannolikt att felet beror på en olyckshändelse, vanvård eller liknande förhållande på köparens sida (21 § KKL). Detta verkar inte vara fallet i din situation, utan säljaren ansvarar för bilen också genom garantin.

Dina rättigheter på grund av felet

När en felaktig vara har sålts kan köparen i första hand kräva avhjälpande (reparation) eller omleverans (ny bil). Köparen får välja fritt mellan omleverans och avhjälpande, så länge valet inte innebär en oskälig kostnad för säljaren. Bedömningen om huruvida kostnaderna är "oskäliga" utgår från felets betydelse och värdeskillnaden gentemot varans värde i felfritt skick. Om du till exempel kräver en ny likadan bil kan handlaren motsätta sig detta om han i stället kan reparera bilen till en betydligt lägre kostnad, så länge det inte medför väsentliga olägenheter för dig som köpare. Avhjälpande/omleverans sker helt på säljarens bekostnad (22 och 26 § KKL).

Rätten till prisavdrag inträder om varken omleverans eller avhjälpande är aktuellt (exempelvis för att det skulle vara för dyrt eller ta orimligt lång tid). Prisavdraget ska motsvara värdeskillnaden mellan er bil i nuvarande skick och densamma i felfritt skick. Jämte prisavdrag är säljaren också ersättningsskyldig för de kostnader som uppstår för dig som köpare om du väljer att avhjälpa felet på egen hand. (Denna kostnad kan dock täckas genom själva prisavdraget.) (28 § KKL). Om säljaren inte kan avhjälpa felet själv (eller företa omleverans) och den köpta bilen behöver ett motorbyte, får du alltså på egen hand bekosta detta för att sedan begära ersättning av säljaren.

Under samma förutsättningar som du kan kräva prisavdrag (alltså då avhjälpande/omleverans inte kan ske) får du häva köpet, om felet också är av väsentlig betydelse för dig (29 § KKL). Hävning innebär att du får lämna tillbaka bilen mot full återbetalning (43 § KKL). Då det aktuella felet gör bilen oanvändbar, och som du säger antagligen kräver ett motorbyte, är det enligt min bedömning av väsentlig betydelse för dig. Bedömningen om "väsentlig betydelse" utgår från en helhetsbedömning av samtliga omständigheter. Vill du häva köpet ska du meddela säljaren detta. Säljaren kan dock välja att i stället reparera bilen eller ge dig en ny bil så länge det inte medför väsentliga olägenheter för dig.

Sammanfattning

Din bil är behäftad med fel som säljaren ansvarar för. Eftersom felet gör bilen oanvändbar är det av sådan väsentlig betydelse för dig att du har rätt till hävning. Detta blir dock bara aktuellt om säljaren inte i stället kan reparera bilen eller leverera en ny bil utan väsentlig olägenhet för dig.

Vad du kan göra nu

Eftersom du meddelat säljaren om felet på bilen har reklamation redan genomförts. Du kan utöver detta meddela säljaren att du vill häva köpet, eller kräva prisavdrag, omleverans eller avhjälpande. Om säljaren underlåter att vidta några åtgärder skulle jag rekommendera dig att kontakta någon av våra jurister som kan hjälpa dig att utforma ett kravbrev. Detta görs mot fastpris via https://lawline.se/fixed_price. Du kan också ta upp ärendet hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN), som kostnadsfritt prövar tvisten för att sedan utge en rekommendation. ARN:s konsumentsida är https://www.arn.se/konsument/.

Jag hoppas att jag har kunnat hjälpa dig och önskar dig all lycka till.

Med vänlig hälsning,

Ludwig KarlssonRådgivare