FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/07/2023

När börjar en preskriptionstid att löpa?

Hej vill fråga om när börja preskriptionstiden för ett brott som har datum 2017 ,polisen säger att det är från och med den datum man kommer ut från fängelset och andra säger att det är från den datum man gör brottet vill veta vad är som gäller på riktigt tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är brottsbalken (BrB) som reglerar frågan om när preskriptionstiden börjar löpa med mera.

När börjar en preskriptionstid att löpa?

Preskriptionstiden räknas från den dag då brottet begicks, eller om en viss verkan ska ha inträtt innan ett straff får utdömas, så från den dag då verkan inträdde (35:4 1 st. BrB). Med andra ord börjar preskriptionstiden att löpa när brottet är fullbordat och då straffbarheten har uppnåtts. Är det just fråga om vissa brott riktade mot barn, så börjar preskriptionstiden att räknas från och med dagen då målsäganden fyller 18 år (35:4 2 st. BrB). Detta betyder att preskriptionstiden förlängs på motsvarande vis. Rättsläget är därför tydligt angående när preskriptionstiden börjar löpa.

Avslutande ord

Svaret på din fråga är följande. Preskriptionstiden börjar löpa när ett brott har begåtts. Om ett mord begicks den 1 juni 2017, så börjar preskriptionstiden alltså att löpa från den 1 juni 2017. Preskriptionstiden börjar alltså inte att löpa från och med att man kommer ur fängelset.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare