När börjar reklamationsfristen att gälla vid omleverans av vara?

Hej Vi köpte ett par hörlurar på Elgiganten september 2019. År 2020 eller 2021 blev de utbytta pga fel minns inte exakt vilket år det var eftersom vi fick aldrig någon ny kvitto utan enbart ett paket helt nya hörlurar. Vi köpte även tilläggsförsäkring som gick ut september 2022. Nu har hörlur börjat krångla. Det går inte att höra i de under samtal och ena avger pipande ljud. Vi lämnade in de på Elgiganten för reklamation som i sin tur vägrar reklamera eftersom de räknar tiden från de första hörlurarna dvs 2019. Om vi vill få de lagade vill da ha 2800kr vilket är helt sanslöst eftersom nya kostar idag runt 1200kr. Har Elgiganten rätt att göra så? Vad säger köpkonsumentlagen? Gäller inte reklamationen från de nya hörlurar? Hoppas att ni kan hjälpa mig med det

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar ifall den lagstadgade reklamationsfristen (som är tre år enligt 4 kap. 14 § och 5 kap. 2 § konsumentköplagen) ska räknas från tidpunkten från det ursprungliga köpet eller från leveransen av de nya hörlurarna.

I konsumentköplagen kan inte utläsas något tydligt svar på just din fråga. Ovan nämnda paragrafer säger bara att ett krav med anledning av ett fel måste framställas inom två månader från det att tre år har passerat, annars preskriberas kravet och kan därmed inte längre göras gällande mot säljaren. Lagen säger visserligen att dessa tre år ska räknas från varans avlämnande, men lagen förklarar inte vad som gäller ifall en felaktig vara som antingen har reparerats eller omlevererats fortfarande är felaktig och ifall de tre åren i så fall ska räknas från den ursprungliga eller den nya varans avlämnande.

Eftersom lagen inte ger något tydligt svar så har jag vänt mig till andra rättskällor för att kunna besvara din fråga, såsom doktrin och praxis. Rättsläget verkade tidigare vara någorlunda oklart, och man ansåg att svaret skiljde sig beroende på de närmare omständigheterna i varje enskilt fall, t.ex. ifall det nya felet hade något samband med det ursprungliga felet eller ifall det var helt särpräglat.

Rättsläget idag framstår dock som klarare. Konsumentverket skriver t.ex. följande på sin hemsida: Om du ger konsumenten en ny vara och fel uppstår även på den varan, oavsett om det är samma fel eller ett nytt, har konsumenten rätt till tre års reklamationsrätt. Reklamationsrätten gäller då från den dagen konsumenten fick den nya varan.

Konsumentverkets utgångspunkt går också hand i hand med den allmänna rättsprincipen om att konsumenten inte skall försättas i en sämre ställning enbart för att säljarens vara visade sig vara bristfällig. Det finns även viss äldre praxis från Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) som stödjer Konsumentverkets mening. Se t.ex. ärendenummer 2001-1410 där ARN slår fast att efter omleverans har en konsument rätt att anmärka på fel i den nya varan inom två år (som då var den gällande reklamationsfristen) från tidpunkten för omleveransen, och alltså inte inom två år från den ursprungliga varans leverans.

Sammanfattningsvis kan därför konstateras att övervägande skäl numera talar för att om den på nytt levererade varan fortfarande är felaktig så ska reklamationsfristen börja löpa från den dag då den nya varan togs emot. Från vad jag kan utläsa av din situation så har du därför rätt att återigen reklamera hörlurarna. Konsumentköplagen är tvingande till konsumentens förmån, men eftersom denna information inte direkt framgår av konsumentköplagen kan det fortfarande vara någorlunda svårt för dig att tvinga igenom en ny reklamation hos säljaren. Jag råder dig dock att hänvisa till Konsumentverkets vägledning och om säljaren fortfarande inte skulle låta dig reklamera hörlurarna så kan du till sist också anmäla företaget till Konsumentverket.

Jag hoppas att du känner dig nöjd med svaret på din fråga! Om du skulle få fler funderingar är du alltid välkommen att åter höra av dig.

Allt gott,

Aileen PotterRådgivare