När börjar uppsägningstiden löpa vid uppsägning av hyresavtal?

Jag hyr ett rum som inneboende i en lägenhet. Uppsägningstiden är enligt kontraktet två månader. Om jag säger upp kontraktet t.ex 15e januari, behöver jag då bara betala hyra fram tills 15e mars eller behöver jag betala hela mars månad ut? Inget specificerat står i kontraktet gällande detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ditt fall har ni avtalat om en uppsägningstid på 2 månader. Frågan är när uppsägningstiden börjar löpa. Huvudregeln är att uppsägningstiden utgår från kalendermånad. Om du som i ditt exempel säger upp avtalet den 15e januari räknas uppsägningstiden från och med nästa kalendermånad, den 1a februari. Detta medför att du behöver betala hyra fram tills 31a mars vilket blir datumet då ditt hyresförhållandet slutar gälla.

Det spelar egentligen ingen roll för uppsägningstiden eller för din betalningsskyldighets skull om du säger upp rummet den 15e januari eller något annat datum fram tills den 31a januari. Uppsägningstiden börjar gälla vid månadsskiftet den 1a februari och du behöver därför betala hyra för februari och hela mars månad.

Vid ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig på nytt.

Med vänliga hälsningar,

Hanna HaavistoRådgivare