När får arvtagare ut sitt arv?

Kan man få sitt arv direkt efter när bouppteckningen är gjort ? Finns bara en arvtagare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När får arvtagare ut sitt arv?

Efter det att en person avlidit har man på sig fyra månader att upprätta en bouppteckning. Bouppteckningen är det första som görs efter det att en person avlidit och kan beskrivas som en sammanställning av dödsboet, det vill säga den avlidnes tillgångar och skulder. Den färdiga bouppteckningen ska lämnas in till Skatteverket för handläggning. Hur lång tid handläggningen tar beror på och kan variera, men den aktuella kötiden brukar anges på Skatteverkets hemsida.

Efter handläggningen av bouppteckningen ska tillgångarna delas upp, vilket kallas för arvsskifte. Som du skriver i din fråga finns det bara en arvtagare i detta fall och tillgångarna från den avlidne kommer därför övergå till denne när bouppteckningen registreras hos Skatteverket. En arvskifteshandling behövs därför inte.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare