När får företaget senast dra pengar från min bankkonto?

Hej

Jag har köpt en produkt online men pengarna har inte dragits från kontot trots det att det gått en period sen köpet. Jag betalade direkt över nätet med kortbetalning och köpet gick igenom. Finns det en lagstadgad gräns för när de senast får dra beloppet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du köper en produkt på nätet av ett företag ingår du ett avtal med företaget. Skickar företaget i sin tur ut produkten utan att pengarna dras från ditt konto uppkommer det alltså för dig en skuld till företaget (notera att skulden kan i vissa fall uppkomma tidigare). Är detta för handen har banken rätt att kräva dig på pengarna inom som regel 3 år. Därefter preskriberas skulden om inte företaget under denna treårsperiod t.ex anmodar dig att betala (2 § andra stycket PreL). Efter denna tid kan inte "banken dra pengar" från ditt konto. ha rätt att kräva dig på pengar.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare