FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt11/04/2022

När får polisen kroppsvisitera?

Min son blev fasttagen för överskridande av gällande hastighetsbegränsning och blev stannad av polis. Och på plats vid vägkanten blev han kroppsvisiterad. Faller det inom ramen när kroppsvisitation får utföras?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag förstår att du undrar när kroppsvisitation får utföras. Svaret på frågan finns i rättegångsbalken (RB).

Polisen får utföra kroppsvisitation om ett brott har begåtts. Personen de avser att kroppsvisitera måste då vara skäligen misstänkt för det specifika brottet. Kroppsvisitation i samband med brott kan däremot bara komma på tal om brottet som begåtts kan leda till fängelse (28 kap 11§ RB). Fortkörning är förvisso olagligt men det är inte ett brott som leder till fängelse. Kroppsvisitation kan därmed inte ske på denna grund.

Så vida kroppsvisitationen inte grunda sig i att han varit skäligen misstänkt för ett annat brott som kan leda till fängelse så verkar det som att polisen agerat felaktigt. Om ni vill få upprättelse för polisens eventuella misstag kan ni göra en JO anmäla här. Ni kan även upprätta en polisanmälan om tjänstefel, det gör ni i polisens reception eller genom att ringa 114 14.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Frida KällhageRådgivare