När har särkullbarn rätt till arv

Hej. Mim far är avliden sen länge. Mor gifte om sig och har 2 barn med sin make. Dom har köpt lägenhet där mor äger halva. Nu har mor gått bort. Hur blir då mitt arv som särkullbarn. Halvsystrarnas far är i livet. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Svaret på din fråga finns reglerat i Ärvdabalken (ÄB).

Arvsrätt som särkullbarn

Som särkullbarn har man rätt att ärva sin avlidne förälder direkt (3 kap. 1 § ÄB). Till skillnad från bröstarvingar som då måste vänta tills dess att den kvarlevande maken avlider (se 3 kap. 1 § jfr 2 kap. 1 § ÄB).

Det du kan göra är att direkt påkalla din arvsrätt i enlighet med 3 kap. 1 § ÄB.

Hoppas du fick svar på din fråga!

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare