FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/02/2022

När försvinner prick ur belastningsregistret vid grov rattfylla?

Hej! Undrar hur länge mitt brott sparas i belastningsregistrets.

Jag blev dömd för grovt rattfylleri till 50 timmar samhällstjänst.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara frågan kommer reglerna i lag om belastningsregister användas.

Hur länge uppgifter sparas i belastningsregistret beror på vilken påföljd du blivit dömd till. Samhällstjänst är alltid kombinerat med villkorlig dom eller skyddstillsyn. Brott med dessa påföljder försvinner från belastningsregistret 10 år efter att domen meddelats (17 § punkt 4a lag om belastningsregister). Om den dömde var under 18 år när denne begick brottet blir tiden som uppgiften sparas i belastningsregistret istället 5 år (17 § punkt 4b lag om belastningsregister).

Sammanfattning,

För din del betyder detta alltså att ditt brott kommer sparas 10 år i belastningsregistret om du inte var under 18 när brottet begicks. Då sparas brottet istället 5 år i belastningsregistret.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Ebba KristenssonRådgivare